ORANG-ORANG ASING (AL-GHURABAA’)
Abu Omar, Idris
bin Sulaiman
Dakwah Islam ketika ia mula-mula disebarkan di
kalangan masyarakat Arab Jahiliah di Mekah telah mendapat tentangan yang cukup
hebat daripada orang-orang kafir Mekah. Agama Islam yang dibawa oleh Rasulullah
r dianggap sebagai suatu ajaran yang pelik lagi
ganjil oleh orang-orang Arab Jahiliah ketika itu kerana ia bercanggah dengan
apa yang menjadi pegangan dan fahaman yang mereka warisi daripada nenek moyang
mereka.
Walaubagaimanapun, dengan izin Allah hasil usaha
gigih Rasulullah r menyebarkan
dakwah Islam dengan dibantu oleh Para Sahabat akhirnya agama Islam tersebar
luas dan masyarakat Arab berduyun-duyun memeluk Islam khususnya sesudah
pembukaan Kota Mekah pada tahun lapan Hijrah. Dakwah Islam terus tersebar dan
berkembang sesudah kewafatan Baginda r sebagaimana yang
dapat disaksikan dengan adanya pembukaan kota-kota Islam yang baru. Umat Islam
pun terus berkembang dan bertambah sehinggalah seperti mana yang kita lihat
pada hari ini.
Akan tetapi dalam masa yang sama, Rasulullah r dalam sebuah hadis menyatakan akan suatu hakikat
pahit yang akan berlaku kepada agama Islam atau dengan lebih tepat ajarannya
secara khasnya. Baginda r menyatakan bahawa
ajaran Islam sebagaimana ia bermula dalam keadaan asing dan tidak dapat
diterima oleh masyarakat ia akhirnya akan kembali begitu di akhir zaman. Dengan
ertikata lain, bilangan umat Islam mungkin akan terus bertambah tetapi dalam
masa yang sama umat Islam sedikit demi sedikit akan terus menyisihi ajaran
Islam itu sendiri. Akhirnya ajaran Islam yang sebenar sebagaimana yang dibawa
oleh Rasulullah akan kembali menjadi asing kerana keadaan majoriti masyarakat
Islam ketika itu yang berpegang kepada ajaran dan fahaman yang hakikatnya tidak
menepati ajaran Islam yang sebenar manakala amal ibadah yang mereka kerjakan
pula tidak menepati Sunnah Baginda r.
Hakikat ini
disebutkan oleh Rasulullah r dalam sabdanya:
"بَدَأَ
الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ فَطُوبَى للغرباء"
"Agama Islam telah bermula dalam keadaan asing
dan ia akan kembali seperti mana ketika ia bermula. Maka beruntunglah
orang-orang yang asing (Al-Ghurabaa’)." (Muslim)
Dalam riwayat lain, Baginda r ditanya: Siapakah mereka (orang-orang asing itu) wahai Rasulullah?
Jawab Baginda:
" الَّذِينَ يُصْلِحُونَ إذَا فَسَدَ النَّاسُ "
"Mereka yang tetap
berlaku baik ketika mana masyarakat sudah menjadi rosak.”
(Sahih. Riwayat Abu Amru Al-Dani dalam Al-Sunan
Al-Waridah Fi Al-Fitan. Silsilah Al-Sahihah
oleh Sy. Albani No. 1273)
Dalam riwayat lain Baginda r menjelaskan:
" طُوبَى لِلْغُرَبَاءِ أُنَاسٌ صَالحُونَ في
أنَاس سُوءٍ كَثِيرٍ مَنْ يَعْصِيهِمْ أكْثَرُ ممَّنْ يُطِيعُهُمْ "
“Beruntunglah
orang-orang yang asing (Al-Ghurabaa’). Orang-orang soleh yang sedikit di kalangan manusia yang
ramai. Orang-orang yang menyelisihi mereka lebih ramai daripada orang-orang
yang mengikut mereka.” (Sahih. Riwayat Ibnu Mubarak dalam Al-Zuhd)
PENJELASAN IMAM IBNU
AL-QAYYIM TENTANG ORANG-ORANG YANG ASING (AL-GHURABAA')
Berkata Imam Ibnu
Al-Qayyim:
"Merekalah orang-orang
asing yang dipuji lagi dicemburui. Oleh kerana mereka terlalu sedikit di
kalangan manusia, mereka dikatakan ‘asing’.
Maka kebanyakan manusia
tidak mempunyai sifat mereka ini. Sepertimana orang-orang Islam adalah asing
dikalangan umat manusia manakala orang-orang yang beriman adalah asing di
kalangan umat Islam. Orang-orang yang berilmu adalah asing di kalangan
orang-orang yang beriman. Orang-orang Sunnah – yang membezakan diri mereka
daripada golongan pengikut hawa nafsu dan ahli bidaah – mereka juga adalah
asing.
Bahkan mereka yang
mengajak kepada Sunnah, bersabar terhadap gangguan golongan yang menyelisihi
mereka lebih terasing (daripada kalangan pengikut Sunnah secara umumnya).
Tetapi hakikatnya
merekalah hamba Allah yang sebenarnya. Tidak ada yang asing bagi mereka. Mereka
hanya asing di kalangan kebanyakan manusia yang mana Allah menyatakan, “Dan
jika engkau menurut kebanyakan manusia yang ada di atas muka bumi, nescaya
mereka akan menyesatkanmu daripada jalan Allah” (Al-Anaam, 116).
Merekalah orang-orang yang asing di sisi Allah, RasulNya dan AgamaNya.
Selanjutnya Imam Ibnu
Al-Qayyim berkata:
"Keasingan ini boleh berlaku di suatu tempat
dan tidak di tempat yang lain; atau di suatu masa dan tidak di masa yang lain;
atau di kalangan sesebuah kaum dan tidak di kalangan kaum yang lain.
Walaubagaimanapun,
orang-orang yang asing ini adalah pengikut Allah yang sebenar kerana mereka
tidak berlindung kecuali dengan Allah; mereka tidak menisbahkan diri mereka
kecuali kepada Rasulullah; dan mereka tidak menyeru kecuali kepada apa yang
telah dibawa oleh Baginda r.
Merekalah yang mana
manusia telah tinggalkan apa yang mereka paling perlukan. Maka pada Hari
Akhirat ketika manusia diarahkan untuk pergi ke tuhan-tuhan mereka, mereka ini
kekal di tempat mereka. Dikatakan kepada mereka, “Mengapa kamu tidak pergi
seperti mana manusia lain pergi? Mereka menjawab, “Kami telah menyelisihi
manusia, dan kami mananti Tuhan kami yang kami sembah.” (Sahih. Hadis riwayat Ibnu
Hibban).
Sungguh, keasingan ini
bukanlah suatu yang membuatkan orangnya sedih. Bahkan ia adalah perkara yang
paling menggembirakan orangnya tatkala orang lain berdukacita (di Akhirat).
Malah kemuncak keasingannya adalah tatkala orang lain merasa gembira (di
dunia). Penolong mereka adalah Allah, RasulNya serta orang-orang yang beriman,
walaupun kebanyakan manusia memusuhi mereka serta menjauhkan diri daripada
mereka.
Dalam sebuah Hadis Qudsi
Allah Ta'ala berkata, “Sesungguhnya waliKu yang paling dicemburui disisiKu
adalah orang mukmin yang hidupnya sederhana tetapi lumayan dalam solatnya.
Ibadahnya adalah yang terbaik. Rezekinya adalah sekadar kecukupan. Walaupun
begitu, keadaannya tidak diketahui oleh manusia. Dia tidak dipandang orang dan
dia terus bersabar sehingga dia bertemu dengan Allah dan memperolehi apa yang
diharapkannya. Apa yang diwariskannya (di dunia) hanya sedikit dan mereka yang
menangisi pemergiannya tidaklah ramai.” (Hasan. Riwayat Imam Ahmad)
Di kalangan mereka yang
asing ini adalah golongan yang disebutkan oleh Nabi r, “Barangkali seorang yang rambutnya kusut, badannya berdebu, pakaiannya
lusuh dan dia tidak dipedulikan orang, (tetapi) kalau dia bersumpah dengan
Allah, doanya akan dimakabulkan.” (Hasan. Riwayat Imam Tirmizi)
Berkata Imam Ibnu
Al-Qayyim lagi:
Di antara ciri
orang-orang yang asing ini adalah mereka berpegang dengan Sunnah tatkala
manusia berpaling daripadanya. Mereka tinggalkan perkara-perkara baru (bidaah)
walaupun itulah yang dijadikan kebiasaan oleh manusia. Mereka mempertahankan
Tauhid walaupun manusia mengingkarinya. Mereka meninggalkan segala sandaran kepada
selain daripada Allah dan Rasulnya; sama ada syeikh, tarikat, mazhab, parti
mahupun golongan yang tertentu.
Mereka adalah
orang-orang asing yang menyembah Allah semata-mata; berpegang teguh (ittibaa’)
dengan apa yang dibawakan oleh Rasulullah; merekalah orang-orang yang
benar-benar menggenggam bara api.
Kebanyakan manusia -bahkan
seluruh mereka- mencemuh orang-orang ini. Asingnya mereka daripada manusia
membuatkan manusia menganggap mereka sebagai kelompok yang ganjil, pelaku
amalan pelik dan terkeluar daripada majoriti (Al-Sawaadul A’adham).
Sekiranya seorang mukmin
itu yang telah diberikan Allah kefahaman dalam Agama; telah terjelas kepadanya
Sunnah RasulNya; dan dia telah melihat bagaimana keadaan manusia yang
bergelumang dalam mengikut hawa nafsu, bidaah dan kesesatan serta berpaling
daripada Jalan Lurus yang telah ditempuhi oleh Rasulullah r dan para Sahabat. Maka sekiranya dia mahu menempuh Jalan Lurus ini,
hendaklah dia membiasakan dirinya dengan cacian orang-orang yang jahil,
penghinaan orang-orang bidaah, perlekehan serta pulauan mereka. Sebagaimana
yang telah dilakukan oleh orang-orang kafir terhadap Rasulullah r.
Maka dia adalah orang
yang asing dalam Agamanya kerana rosaknya agama manusia. Dia adalah orang yang
asing dalam berpegang dengan Sunnah Nabinya kerana berpegangnya manusia dengan
bidaah. Dia asing dalam kepercayaannya kerana rosaknya kepercayaan manusia. Dia
asing dalam solatnya kerana rosaknya solat manusia. Dia asing dalam hala-
tujunya kerana rosaknya hala-tuju manusia. Dia asing ketika bergaul dengan
manusia kerana dia bergaul dengan mereka dalam apa yang hawa nafsu mereka tidak
biasa dengannya.
Kesimpulannya, dia asing
dalam urusan dunianya dan akhiratnya. Dia tidak mendapat pertolongan mahupun
bantuan daripada masyarakat. Dia adalah orang yang berilmu di kalangan
masyarakat yang jahil. Pengikut Sunnah di kalangan ahli bidaah. Dia mengajak
kepada Allah dan RasulNya di kalangan masyakat yang menyeru kepada hawa nafsu
dan bidaah. Dia menyeru kepada amar makruf serta melarang yang mungkar di
kalangan manusia yang menganggap bahawa yang makruf itu mungkar manakala yang
mungkar itu makruf." Tamat kata-kata Imam Ibnu Al-Qayyim. Nukilan daripada
kitab beliau Madaarij Al-Salikin.
وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم
Kajang,
22.02.1434H / 04.01.2013
Idrissulaiman@yahoo.com