HUKUM-HAKAM MEMAKAI CINICIN
Abu Omar, Idris bin Sulaiman
HUKUM MEMAKAI CINCIN
عَنِ ابْنِ عُمَرَ t قَالَ: اتَّخَذَ النَّبِيُّ r خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ وَفِي رِوَايَةٍ: وَجَعَلَهُ
فِي يَدِهِ الْيُمْنَى ثُمَّ أَلْقَاهُ ثُمَّ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ الْوَرق نُقِشَ
فِيهِ:مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَقَالَ: «لَا يَنْقُشَنَّ أَحَدٌ عَلَى نَقْشِ خَاتَمِي
هَذَا» . وَكَانَ إِذَا لَبِسَهُ جَعَلَ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي بَطْنَ كَفه.
Daripada Ibnu Omar t dia
berkata: “Nabi r telah memakai cincin daripada emas (dalam satu riwayat:
Baginda memakainya di tangan kanannya) lalu Baginda melemparkannya dan memakai
cincin daripada perak dengan ukiran: Muhammad Rasulullah. Dan Baginda bersabda: Jangan ada yang mengukir
seperti ukiran cincinku ini. Ketika memakainya Baginda akan menjadikan kepala
cincinnya pada bahagian dalam telapak tangannya.” (Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan
hadis di atas, walaupun ia sebahagian daripada Sunnah amalan Baginda, dalam
masa yang sama harus diingat bahawa ia termasuk dalam kategori Sunnah Adat (السنة العادية) dan bukan Sunnah Ibadah (السنة
التعبدية). Ini kerana Baginda
tidak memakainya untuk tujuan ibadah dengan niat untuk mendapat pahala.
Sebaliknya, Baginda memakainya untuk tujuan yang tertentu iaitu mengecop
surat-surat Baginda kepada ketua-ketua
negara ketika itu.
Sebagaimana
dalam riwayat Anas bin Malik t, “Bahawasanya tatkala Nabi r ingin
mengutuskan surat kepada Raja Rom, Baginda dimaklumkan bahawa mereka tidak akan
menerima kecuali surat-surat yang telah dicop. Maka Baginda pun memakai cincin
yang dibuat daripada perak dan aku seolah-oleh melihatnya (ketika ini) dengan
tertera pada kepala cincinnya ukiran Muhammad Rasulullah.” (Bukhari)
Maka
Nabi r telah
memakai cincin untuk keperluan Baginda sebagaimana Baginda memakai jubah,
sarung, serban dan selipar yang kesemuanya termasuk dalam kategori Sunnah Adat
dan bukan Sunnah Ibadah.
Maka
berdasarkan perbuatan Nabi r memakai cincin, para Ulama menyimpulkan
bahawa hukum memakai cincin adalah harus.
LARANGAN MEMAKAI CINCIN EMAS, BESI ATAU TEMBAGA SAMA ADA UNTUK LELAKI ATAU WANITA DAN DIBOLEHKAN SELAIN DARIPADANYA
Kaum
lelaki dilarang daripada memakai cincin emas. Hal ini jelas dalam hadis
riwayat Al-Bara’ bin Aazib t,
“Bahawasanya Nabi r melarang daripada cincin emas” (Bukhari dan Muslim).
Begitu
juga dalam riwayat Ibnu Abbas t, “Bahawasanya Nabi r melihat
seorang Sahabat lelaki memakai cincin emas pada tangannya, maka Baginda
mencabut dan melemparkannya seraya bersabda: Seorang kamu mengambil bara api
lalu meletakkannya pada tangannya?!” (Muslim)
Walaupun
terdapat perbezaan pendapat di kalangan para Ulama, tetapi berdasarkan pendapat
yang lebih kuat (rajih) yang didokong oleh dalil, wanita turut dilarang
daripada memakai cincin emas.
Larangan ini jelas dalam hadis daripada riwayat Abu
Hurairah t bahawasanya Nabi r bersabda:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُحَلِّقَ حَبِيبَهُ حَلَقَةً مِنْ نَارٍ فَلْيُحَلِّقْهُ
حَلَقَةً مِنْ ذَهَبٍ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يُطَوِّقَ حَبِيبَهُ طَوْقًا مِنْ نَارٍ
فَلْيُطَوِّقْهُ طَوْقًا مِنْ ذَهَبٍ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يُسَوِّرَ حَبِيبَهُ سِوَارًا
مِنْ نَار فليسوره مِنْ ذَهَبٍ وَلَكِنْ عَلَيْكُمْ بِالْفِضَّةِ فَالْعَبُوا بِهَا.
“Barangsiapa
ingin menyarung kekasihnya dengan cincin daripada neraka, bolehlah dia
menyarungnya dengan cincin emas; barangsiapa ingin menyarung kekasihnya dengan
rantai daripada neraka, bolehlah dia menyarungnya dengan rantai emas; dan
barangsiapa ingin menyarung kekasihnya dengan gelang daripada neraka, bolehlah
dia menyarungnya dengan gelang emas.
Sebaliknya hendaklah kamu menggunakan perak. Bermainlah dengannya.” (Hasan.
Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Disamping hadis di atas, terdapat
beberapa hadis lain tentang permasalahan ini yang telah dihimpunkan oleh Syeikh
Al-Albani dalam kitab beliau Aadaab Al-Zafaaf (Adab-Adab Perkahwinan).
Dalam Kitab ini, beliau turut menjawab hujah-hujah yang digunakan oleh pihak
yang membolehkan pemakaian cincin disamping rantai dan gelang yang dibuat
daripada emas (emas berlingkar) buat wanita.
Adapun tentang larangan
memakai cincin besi (termasuk yang dibuat daripada tembaga dan yang sejenisnya)
sama ada bagi lelaki atau wanita, larangan ini dinyatakan dalam hadis daripada
riwayat Abdullah bin Amru t iaitu:
أنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ
r وَفِي يَدِهِ خَاتَمٌ مِنْ ذَهَبٍ،
فَأَعْرَضَ النَّبِيُّ rُ، فَلَمَّا رَأَى الرَّجُلُ
كَرَاهِيَتَهُ ذَهَبَ فألقى الخاتم، وأخذ خاتم مِنْ حَدِيدٍ فَلَبِسَهُ، وَأَتَى النَّبِيَّ
r قَالَ: "هَذَا شَرٌّ؛ هَذَا
حِلْيَةُ أَهْلِ النَّارِ". فَرَجَعَ، فَطَرَحَهُ، وَلَبِسَ خَاتَمًا مِنْ وَرِقٍ،
فَسَكَتَ عَنْهُ النَّبِيُّ r.
“Bahawasanya
seorang lelaki mendatangi Nabi r sedang di tangannya terdapat cincin emas
maka Baginda berpaling daripadanya. Melihat kebencian Baginda lelaki itu pun
membuang cincin itu dan memakai cincin besi. Melihatnya Baginda bersabda, “Ini
lebih keji, ia adalah perhiasan ahli neraka.” Setelah melemparkannya lelaki itu
pun memakai cincin perak dan Baginda
berdiam diri terhadapnya.” (Sahih. Riwayat Ahmad dan Bukhari dalam Adab
Al-Mufrad)
3. PADA
JARI MANA DILETAKKAN CINCIN
Sama ada bagi kaum lelaki mahupun wanita, dibolehkan bagi mereka memakai
cincin pada jari manis, kelingking ataupun ibu jari. Adapun jari telunjuk dan
tengah, keduanya adalah dilarang.
Hal dinyatakan dalam sebuah athar daripada Ali bin Abi Talib t, “Bahawasnya (Rasulullah) melarangku memakai cincin pada jari ini dan ini -
seraya mengisyaratkan kepada jari telunjuk dan jari tengah.” (Sahih. Riwayat
Al-Nasa’i)
4. SUNNAH MEMAKAI CINCIN PADA TANGAN KANAN ATAU KIRI
Rasulullah r pernah memakai cincin pada
kedua-dua tangannya sebagaimana dalam hadis Anas bin Malik t, “Bahawasanya Rasulullah r
telah memakai cincin perak pada tangan kanannya di mana kepala cincinnya
daripada Habsyah; dan Baginda menjadikan kepala cincinnya pada bahagian
dalam telapak tangannya.” ( Bukhari dan Muslim)
Anas bin Malik t turut meriwayatkan, “Bahawasanya
Nabi r memakai cincin pada jari ini – sambil mengisyarat pada jari manis tangan
kirinya.” (Muslim)
Berdasarkan kedua-dua riwayat yang sahih ini dapat disimpulkan bahawa
sama ada cincin itu diletakkan pada tangan kanan mahupun tangan kiri,
kedua-duanya adalah Sunnah kerana ia telah dilakukan oleh Rasulullah r. (Al-Syarah Al-Mumti’ oleh Syeikh Ibnu Uthaimin, 6/116)
5. KEPALA CINCIN DILETAK PADA BAHAGIAN DALAM TELAPAK TANGAN
Sunnahnya adalah mengarahkan kepala cincin ke arah dalam telapak tangan
sebagaimana dalam hadis riwayat Anas bin Malik t, “Bahawasanya
Rasulullah r menjadikan kepala cincinnya pada bahagian dalam
telapak tangannya.” (Bukhari dan Muslim)
6. PENJELASAN TENTANG HADIS “CARILAH (MAS KAHWIN) SEKALIPUN CINCIN
DARIPADA BESI”
Hadis di atas merujuk kepada riwayat Sahl bin Sa’ad t, “Bahawasanya Rasulullah r didatangi
seorang wanita yang berkata: Wahai Rasulullah, aku telah menghadiahkan diriku
kepadamu. Setelah wanita itu berdiri lama seorang lelaki berdiri dan berkata:
Wahai Rasulullah, kahwinkanlah aku dengannya sekiranya engkau tidak mempunyai
hajat kepadanya. Rasulullah pun berkata: “Adakah kau mempunyai apa-apa (mas
kahwin) untuk diberi kepadanya?” Jawab lelaki itu: Aku tidak ada kecuali
sarungku ini. Berkata Baginda: “Carilah (mas kahwin) sekalipun cincin
daripada besi.” Lelaki itu pun mencari tetapi tidak mendapati apa-apa. Maka
Rasulullah pun berkata: “Apakah kau mempunyai apa-apa (hafalan) daripada Al-Quran.
Jawabnya: Ya, Surah ini dan Surah itu. Kata Baginda: “Aku kahwinkan engkau
dengannya dengan apa yang kau ada daripada Al-Quran.” (Bukhari dan Muslim)
Ibnu Hajar ketika mensyarahkan hadis di atas menjelaskan bahawa hadis
ini tidak menunjukkan bahawa Baginda r membolehkan memakai cincin
besi. Ini kerana keizinan untuk memilikinya tidak bererti keizinan untuk memakainya.
Berkemungkinan Baginda memaksudkan tujuan lain supaya si isteri dapat mengambil
manfaat daripada harga cincin besi itu. (Fathulbari Syarah Sahih Al-Bukhari
oleh Ibnu Hajar, 10/266)
Syeikh Albani menjelaskan bahawa andainya ia menunjukkan keharusan
memakai cincin besi, hendaklah dianggap bahawa peristiwa ini berlaku sebelum
datangnya larangan memakai cincin besi. Ini adalah penting bagi menghimpunkan
antara kedua-dua hadis yang mengharus dan melarang pemakaian cincin besi. Inilah
pendapat yang didukung oleh Imam Ahmad, Ibn Rahawaih dan Imam Malik. (Adaab
Al-Zafaaf oleh Syeikh Albani, hlm. 219)
7. LARANGAN MEMAKAI CINCIN PERKAHWINAN
Perlu dijelaskan bahawa amalan memakai cincin perkahwinan bukan daripada
ajaran Islam. Ia tidak dilakukan oleh Rasulullah r, para
Sahabat t mahupun generasi awal Islam. Sebaliknya ia adalah adat tradisi yang
diwarisi daripada orang Kristian dalam urusan perkahwinan mereka.
Amalan menyarung cincin perkahwinan adalah adat Kristian sejak
turun-temurun di mana si pengantin lelaki akan meletakkan cincin pada hujung
ibu jari pengantin perempuan lalu berkata: “Dengan nama Bapa”. Setelah itu dia
akan memindahkan cincin ke hujung jari telunjuk dan berkata: “Dengan nama
Anak”. Selepas itu dia beralih ke jari tengah seraya berkata: “Dengan nama Roh
Al-Qudus”. Dan tatkala dia berkata “Amin” dia akan menyarungkan cincin itu pada
jari kelingking pengantin perempuan itu.
Syeikh Albani menukilkan kenyataan Angela Talbot, editor Majalah Women
yang berpusat di London dalam keluaran ke-19 pada 19 Mac 1960 di mana ketika
menjawab soalan tentang mengapa cincin perkahwinan diletakkan pada jari
kelingking tangan kiri, Angela Talbot berkata: “Dikatakan bahawa terdapat urat
saraf yang berhubung secara terus daripada jari tersebut ke jantung.” (Adaab
Al-Zafaaf oleh Syeikh Albani, hlm. 212-214)
Syarak melarang keras Umat Islam meniru orang kafir apatah lagi dalam
urusan yang bersangkut-paut dengan kepercayaan keagamaan mereka. Perbuatan seperti ini jelas boleh membawa
kepada kufur wal iyazubillah. Rasulullah r
mengecam mereka yang meniru orang kafir dalam sabda Baginda, “Barangsiapa
merenyerupai sesebuah kaum maka dia tergolong dalam kaum itu” (Hasan.
Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud).
Oleh itu, jelas memakai cincin yang khas buat pertunangan atau
perkahwinan adalah haram kerana ia menyerupai amalan orang Kristian. Lebih
sulit lagi sekiranya cincin itu dibuat daripada emas. Dalam hal ini dua
kesalahan telah dilakukan. Pertama, menyerupai orang kafir. Kedua, memakai
cincin emas. Harus diingat, bukan sahaja kaum lelaki tetapi wanita juga turut
dilarang daripada memakai cincin emas sebagaimana dalam hadis-hadis yang telah
disebutkan dalam Perkara ke-2 dalam tulisan ini.
وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم
Kajang, 29
Ogos 2012
Idrissulaiman@yahoo.com
012-3860471