Institusi Raja Dan Doktrin Syiah
Oleh: Dr.
Azwira Abdul Aziz
Pusat
Pengajian Umum, UKM
Dari sudut bahasa, istilah
‘kerajaan’ berasal daripada perkataan ‘raja’. Hubungan kebahasaan ini memberi
gambaran bahawa tidak dinamakan kerajaan tanpa adanya raja. Keabsahan sistem
beraja sebagai suatu sistem pemerintahan Islam didasarkan kepada banyak nas-nas
Al-Quran dan Sunnah. Antaranya ialah firman Allah S.W.T. yang bermaksud: “…Kemudian
Allah memberikan kepadanya (Daud) kerajaan dan hikmah…”(Al-Baqarah, 2: 251). Dia
juga berfirman (maksudnya): “Katakanlah: "Wahai Tuhan yang mempunyai
kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau
cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki…”(Ali ‘Imran, 3: 26).
Manakala Nabi
s.a.w. pula bersabda: “Sistem khilafah mengikut manhaj kenabian berterusan di
kalangan umatku selama tiga puluh tahun, kemudian diganti oleh sistem beraja,
Allah memberikan kerajaan kepada sesiapa yang dikehendakiNya”. (Abu Daud, no:
4647 dan At-Tarmizi, no: 2226). Hadith ini
dinilai sahih atau hasan oleh Abu Daud, At-Tarmizi, Ibn Taimiyyah, As-Suyuti,
Al-Munawi, Al-Albani, Al-Wadi’iyy r.a dan lain-lain.
Dalam hadith
lain, baginda juga bersabda (maksudnya): “…Sesungguhnya tiada lagi nabi
selepasku, sebaliknya akan ada para khalifah yang ramai, tunaikanlah
bai’ah ketaatan mengikut keutamaan siapa yang dulu”. (Al-Bukhari, no:
3455 dan Muslim, no: 1842). Ungkapan ‘yg ramai’ menunjukkan bahawa ia termasuk
golongan raja selepas zaman khalifah, kerana Khulafa’ Rasyidin tidak ramai,
manakala ungkapan ‘mengikut keutamaan siapa yang dulu’ menunjukkan adanya
perselisihan di kalangan para raja, sedangkan Khulafa’ Rasyidin tidak
berselisih pendapat sesama mereka. (Majmu’ Fatawa, 35: 20).
Para pemerintah
kerajaan Bani Umayyah, Bani Abbasiyyah dan Bani Uthmaniyyah memakai gelaran
khalifah, meskipun sistem pemerintahan mereka pada hakikatnya adalah sistem
beraja yang diwarisi oleh ahli keluarga. Bahkan ramai dari kalangan para
anbiya’ seperti Nabi Daud, Sulaiman, Yusuf dan Ibrahim a.s. adalah raja yang
memerintah. Allah S.W.T. menganugerahkan mereka dan ahli keluarga mereka sebuah
kerajaan yang hebat. Allah S.W.T. berfirman (maksudnya): “…Sesungguhnya Kami telah
memberikan Kitab dan hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan
kepadanya kerajaan yang besar. (An-Nisa’, 4: 54).
Ayat-ayat
Al-Quran dan hadith di atas, difahami sebagai satu iqrar (akuan) syara’
bagi sistem beraja. Walau bagaimanapun, pengiktirafan institusi Raja sebagai
sistem pemerintahan Islam bukan beerti meredai segala kazaliman yang dilakukan
oleh mana-mana raja yang memerintah. Kezaliman tetap kezaliman, tetapi mencegah
kezaliman raja bukan dengan cara meruntuh atau menghapuskan institusi berkenaan,
sebaliknya melalui cara yang lebih berhikmah.
Kedudukan
institusi raja sebagai suatu sistem pemerintahan Islam sering dipertikaikan.
Antara kelompok terawal yang mempertikaikan sistem ini ialah golongan Khawarij
dan Muktazilah. Menurut Ibn Taimiyyah (M 728 H), pendapat yang lebih sederhana
dalam hal ini ialah yang mengatakan sistem beraja itu harus mengikut keperluan
atau ia harus jika boleh merealisasikan tujuan pemerintahan. (Majmu’ Fatawa
Ibn Taimiyyah, 35: 24).
Doktrin Al-Imamah
Antara kelompok yang dilihat paling
tegas menentang institusi raja ialah golongan Syiah. Ketegasan mereka ini ada
kaitan dengan doktrin al-Imamah (kepimpinan Imam Syiah) yang mereka
anuti. Golongan Syiah mengimani perkara al-Imamah ini sebagai rukun
Islam. Semua kitab sumber syiah, sama
ada yang lama atau baru, sepakat menekankan konsep kepimpinan Imam Syiah ini
sebagai rukun Islam. Al-Kulaini misalnya, meriwayatkan kata-kata Abu Ja’far
(maksudnya): “Islam itu terbina di atas lima perkara, (iaitu) di atas solat,
zakat, puasa, haji dan al-wilayah (al-Imamah)…”. (Usul al-Kafi,
2: 18). Berdasarkan doktrin ini, puak syiah hanya mengiktiraf kerajaan yang
dipimpin oleh Imam-imam atau wakil imam mereka.
Kesan buruk
daripada doktrin ini bukan setakat mendorong mereka untuk mengkafirkan sesiapa
saja yang tidak mempercayainya, bahkan ia juga mendorong mereka untuk tidak
mengiktiraf mana-mana kerajaan yang tidak ditegakkan di atas prinsip tersebut, meskipun
ia kerajaan pimpinan Khulafa’ Rasyidin. Dalam konteks ini, ulama syiah berkata:
“Sesungguhnya mereka (Khulafa’ Rasyidin) adalah para perampas yang jahat,
murtad dari agama, semoga Allah melaknati mereka dan orang yang mengikuti
mereka, kerana kezaliman mereka ke atas ahlul bait yang terdahulu dan
yang terkemudian”. (Bihar al-Anwar, 4: 385). Jika pemerintahan Khulafa’
Rasyidin pun mereka tidak iktiraf, bahkan mereka laknat, maka pemerintahan
beraja selepas itu lebih-lebih lagilah mereka menolaknya.
Kesan
daripada doktrin ini juga, golongan syiah telah mengkafir dan melaknat
negara-negara Islam yang tidak dipimpin oleh para Imam syiah. Sehingga mereka
pernah berkata: “Penduduk Syam lebih jahat daripada penduduk Kristian Rom,
penduduk Madinah lebih jahat daripada penduduk Makkah, manakala penduduk Makkah
itu pula telah kufur terhadap Allah secara nyata”. (Usul al-Kafi, 2: 409). Syiah juga pernah mengecam penduduk Mesir
dengan berkata: “Penduduk Mesir dilaknat melalui lidah Daud a.s., lalu Allah
menjadikan sebahagian mereka kera dan babi”. (Bihar al-Anwar, 60: 208). Mereka juga pernah berkata: “Sejahat-jahat
negeri adalah negeri Mesir, ketahuilah bahawa ia adalah penjara bagi golongan
yang dimurkai Allah dari kalangan Bani Israel”. (Bihar al-Anwar, 60: 210).
Kemuncak
bagi doktrin anutan syiah ini ialah gerakan revolusi bagi menjatuhkan sistem
beraja, seperti yang berlaku di Iran pada tahun 1979. Revolusi Syiah Iran sama
seperti revolusi Eropah tajaan pemodal elit Yahudi yang bertujuan menghapuskan
institusi raja dan agama. Institusi raja sangat tidak disenangi oleh Yahudi Zionis,
kerana kewujudannya mengekang perancangan hegemoni mereka untuk melahirkan New
World Order. Bagi melancarkan rancangan tersebut, maka kekangan daripada
institusi raja dan agama perlu dihapuskan terlebih dahulu. Bermula dengan
kerajaan Bavaria, maka satu persatu kerajaan beraja di Eropah dihancurkan
melalui gerakan revolusi.
Pengaruh Pemikiran Syiah
Doktrin al-Imamah tajaan puak syiah telah menyerap ke dalam pemikiran
gerakan-gerakan Islam seluruh dunia, termasuklah gerakan Ikhwan al-Muslimin di Mesir.
Mereka pernah bersekongkol dengan pihak tentera untuk menggulingkan kerajaan
beraja di Mesir. Mereka juga menyokong
revolusi Syiah di Iran dan mereka tidak mengiktiraf pemerintahan beraja
Negara-negara Arab Teluk. Gerakan-gerakan Islam di Malaysia juga tidak terlepas
daripada pengaruh Syiah dan Ikhwan al-Muslimin dalam konteks penolakan
institusi raja.
Hari ini, ramai
yang terpinga-pinga mencari jawapan, kenapa kerajaan Negara-negara Arab Teluk menyokong
As-Sisi dan tidak menyokong Mursi? Jawapannya ialah kerana Mursi lebih rapat
dengan Syiah Iran dan beliau berterus terang tidak mengiktiraf sistem
beraja. Justeru, timbul kebimbangan di
pihak Raja-Raja Arab kemungkinan revolusi yang berlaku di Tunisia, Libya dan Mesir
akan merebak ke Negara-negara mereka. Bahkan benih-benih percubaannya telah mula
disemai melalui demonstrasi jalanan yang berlaku di Arab Saudi, UAE dan Bahrain.
Bertanya papan kepada paku: “Kenapa engkau menyepit aku?”. Maka jawab paku:
“Tanyalah orang yang ketuk aku”. Raja-Raja Arab merasa tersepit kerana Mursi dan
Ikhwan al-Muslimin terlebih dahulu mengetuk kedaulatan Negara mereka. Inilah
antara kesilapan Mursi yang paling besar.
Dalam konteks
Malaysia, pengaruh pemikiran Syiah dan Ikhwan al-Muslimin dari segi penolakan sistem
beraja sangat kuat. Forum dan ceramah yang mengkritik konsep ketuanan melayu
sering diadakan di sana sini. Generasi muda diasuh sedikit demi sedikit supaya
tidak menghormati institusi raja. Malah ada professor universiti yang tidak
mengiktiraf ulama yang menerima gelaran kurniaan raja, kerana kononnya ia
memberi signifikan pengiktirafan terhadap institusi raja. Ironinya, ramai pula
yang lantang menolak konsep ketuanan melayu dikurniakan gelaran diraja. Jika
tiada kesedaran, revolusi boleh berlaku di mana sahaja.