DEMOKRASI &
PILIHANRAYA
Abu Omar, Idris bin Sulaiman
ASAL-USUL DEMOKRASI
Tidak kurang
daripada masyarakat Islam yang terkeliru dan terpedaya menyangka bahawa sistem
politik demokrasi adalah selari dengan Islam. Mereka beranggapan bahawa tidak
ada percanggahan antara keduanya. Bahkan ada yang menganggap bahawa apa yang
terkandung dalam demokrasi juga terkandung dalam Islam.
Demokrasi
diistilahkan sebagai ‘Kerajaan rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat’ (Government
of the people, by the people, for the people). Demokrasi berasal daripada
perkataan Yunani dan dikatakan orang yang pertama kali menggunakan istilah ini
adalah Ahli Falsafah Yunani yang bernama Plato.
Perkembangan
demokrasi dapat dilihat dalam revolusi berdarah Perancis (1789-1799M) yang berdiri di atas
slogan “Kebebasan, Persaudaraan dan Kesaksamaan” yang mana kerajaan baru
Perancis pada tahun 1791M telah menjadikan demokrasi sebagai asas
perlembagaannya.
Demokrasi terus
berkembang di negara-negara Barat dan akhirnya sampai ke negara Islam pada awal
kurun ke-20 setelah kejatuhan Kerajaan Uthmaniyah pada sekitar tahun 1922. Satu
demi satu kerajaan Islam telah menjadikan demokrasi sebagai sistem pemerintahan
negaranya. Kerajaan Mesir sebagai contohnya dalam perlembagaannya yang pertama
pada tahun 1923 telah menyebutkan bahawa ‘Kedaulatan Negara adalah untuk rakyat
dan rakyat menjadi sumber pemerintahan’. Malaysia seperti negara-negara Islam
di Asia Tenggara yang lain turun mengamalkan demokrasi setelah kemerdekaannya
pada tahun 1957 kesan daripada penjajahan Barat.
DEMOKRASI BUKAN ISLAM
Sistem
pemerintahan demokrasi berdiri di atas tiga asas iaitu; Perundangan (Legistlative),
Kehakiman (Judiaciry) dan Eksukutif (Exercutive).
Dalam demokrasi,
perlembagaan dan undang-undang negara digubal di dalam parlimen berasaskan
kehendak majoriti wakil rakyat. Hukuman mahkamah perlu selari dengan
perlembagaan dan undang-undang parlimen ini.
Begitu juga dengan kuasa eksukutif. Ia tidak boleh bercanggah dengan
perlembagaan dan undang-undang parlimen.
Hakikatnya demokrasi
bercanggah dengan Islam daripada asasnya. Berbeza dengan demokrasi yang berdiri
di atas kehendak majoriti wakil rakyat dalam parlimen, Islam berdiri di atas
Al-Quran dan Sunnah. Segala perlembagaan dan undang-undang perlu kembali kepada
keduanya. Walaupun ijtihad akal dibenarkan tetapi ia hanya dibolehkan dalam
ruang lingkup yang terhad sahaja dan ia tetap perlu bersandarkan kepada
Al-Quran dan Sunnah.
Dalam Islam,
manusia diwajibkan tunduk kepada kehendak Allah serta hukumNya. Firman Allah I:
إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ
“Sesungguhnya segalam hukum
itu milik Allah” (Yusof, 40).
Seseorang itu sama
sekali tidak boleh menjadikan selain daripada Allah sebagai sumber hukumnya.
Firman Allah I:
وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا
“Dan Dia tidak melantik sesiapa pun
untuk masuk campur dalam hukumNya”
(Al-Kahf, 26).
Oleh itu, Allah memberi amaran terhadap mereka yang berhukum dengan selain
hukum Islam dalam firmanNya:
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ
الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ
“Adakah mereka mempunyai
sekutu-sekutu yang menentukan -mana-mana bahagian daripada Agama mereka-
sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah?” (Al-Syuura, 21).
Maka golongan yang berhukum dengan selain daripada hukum
Allah dianggap sebagai golongan munafik yang tidak beriman dengan Allah dan
hukumNya dengan erti kata yang sebenarnya. Firman Allah I:
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ
أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ
أَن يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَن يَكْفُرُوا بِهِ
وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا
“Tidakkah engkau melihat orang-orang
yang mendakwa bahawa mereka telah beriman dengan apa yang telah diturunkan
kepadamu dan dengan apa yang telah diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak
berhukum kepada taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur
ingkar terhadap taghut itu; dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan
mereka sejauh-jauhnya” (Al-Nisaa’, 60).
3. ISLAM MENGAJAK KEPADA KESATUAN UMAT
Di antara ciri utama demokrasi adalah mewujudkan parti-parti politik yang
berbeza fahaman dan ideologi di mana mereka akan menentang antara satu sama
lain demi untuk menang dalam pilihanraya yang diadakan. Akhirnya parti yang
menang akan membentuk kerajaan manakala parti-parti yang kalah akan menjadi
pembangkang.
Pendek kata, tidak ada demokrasi tanpa kepartian dan tidak ada kerajaan
tanpa pembangkang.
Inilah realiti demokrasi. Sama ada kita sedar atau tidak ia mengajak kepada
perpecahan dan perbalahan sesama Umat walhal perkara ini jelas ditegah sama
sekali dalam Islam.
Sebagai Umat
yang bersaudara, Allah I memerintahkan supaya
Umat Islam sentiasa menjaga kesatuan mereka. FirmanNya:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا
تَفَرَّقُوا
“Dan berpegang teguhlah kamu
sekalian kepada tali Allah (Agama Islam), dan jangan kamu bercerai-berai” (Al-Imraan,
103).
Oleh itu, Umat Islam dilarang berbalah sesama mereka
kerana ia akan menyebabkan mereka gagal dan menjadi lemah. Firman Allah I:
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا
تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ
وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
“Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu
berbalah; kalau tidak nescaya kamu akan gagal dan kekuatan kamu akan hilang;
dan bersabarlah; sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar” (Al-Anfaal,
46).
Bukan sahaja
diperintahkan supaya menjaga kesatuan mereka, Umat Islam turut diingatkan
supaya tidak menjadi seperti orang-orang kafir yang telah memecah-belahkan
agama mereka sehingga menjadi berpuak-puak dan berparti-parti. Firman Allah I:
مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ
الْمُشْرِكِينَ
مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا
شِيَعًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
“Dan janganlah kamu tergolong dalam golongan orang-orang
musyrikin. (Iaitu) mereka yang telah memecah-belahkan agama mereka dan menjadi berpuak-puak;
setiap puak berbangga dengan apa yang ada padanya” (Al-Rum, 31-32).
4. DEMOKRASI SENJATA MUSUH UNTUK MENGUASAI UMAT ISLAM
Sebagai Umat Islam yang sedar akan permusuhan orang-orang Yahudi dan
Nasrani terhadap Islam, kita wajar mempersoalkan mengapa orang-orang Barat
beriya-iya menjaja demokrasi ke negara-negara Islam. Adakah demokrasi
benar-benar menjanjikan keadilan dan kemakmuran seperti yang didakwa?
Kita perlu berhenti sejenak dan bertanya. Sejak bilakah orang-orang Yahudi
dan Nasrani berdamai dengan orang Islam dan berusaha ke arah kebaikan dan
maslahat mereka? Jawapannya, mereka tidak pernah berdamai. Bahkan permusuhan
mereka berterusan sehingga ke hari ini. Bagi yang sedar dan tidak tertipu
dengan propaganda Barat, mereka akan dapat lihat dengan jelas bagaimana
demokrasi digunakan sebagai senjata untuk memporak-perandakan negara Islam
serta melemahkan mereka.
Masyarakat Islam dipecah-belahkan kepada parti-parti politik yang berbeza
fahaman dan ideologi semata-mata kerana mengejar kuasa dan harta dunia.
Perbalahan politik tidak lebih daripada kerana ada yang merasakan bahawa diri
mereka lebih layak memegang tampuk kuasa daripada yang lain. Atau kerana
perselisihan yang timbul akibat pembahagian harta kekayaan dunia. Akhirnya,
berlakulah tuduh-menuduh zalim, rasuah, menyeleweng, gila kuasa dan seumpamanya
semata-mata kerana tamakkan kuasa dan harta dunia.
5. HUBUNGAN RAKYAT DENGAN PEMERINTAH MENURUT ISLAM
Hakikatnya Syarak tidak membenarkan perbuatan melawan pemerintah Islam atas
apa jua alasan dan cara. Sama ada dengan membangkang melalui kepartian,
menyebut keaiban, memperlekeh, menghina dan mencaci-maki; mengguling dengan
cara ‘aman’ ataupun kekerasan, dengan lisan mahupun dengan senjata. Kesemuanya
dilarang oleh Syarak.
Hal ini dinyatakan secara jelas dalam banyak Hadis Nabir. Antaranya:
سَألَ سَلَمَةُ بن يَزيدَ
الجُعفِيُّ رسولَ الله r فَقَالَ : يَا نَبِيَّ الله ، أرأيتَ إنْ قامَت
عَلَيْنَا أُمَرَاءٌ يَسألُونَا حَقَّهُم ، وَيمْنَعُونَا حَقَّنَا، فَمَا
تَأْمُرُنَا؟ فَأعْرَضَ عنه ، ثُمَّ سَألَهُ ، فَقَالَ رسولُ الله r ﴿اسْمَعْوا وَأَطِيعُوا ،
فإنَّمَا عَلَيْهِمْ مَا حُمِّلُوا ، وَعَلَيْكُمْ مَا حملْتُمْ
﴾
Salamah bin Yazid Al-Ju’fi t bertanya kepada Rasulullah r dan berkata: Wahai Nabi Allah, bagaimana sekiranya
kami diperintah oleh pemerintah yang meminta hak mereka tetapi tidak memberi
hak kami. Apa yang patut kami lakukan? Baginda berpaling daripadanya. Dia
bertanya lagi, lalu Rasulullah r bersabda, “Hendaklah kamu dengar dan patuh,
mereka akan memikul tanggungjawab mereka dan kamu akan memikul tanggungjawab
kamu” (Riwayat
Muslim).
Dalam hadis yang lain Nabi r bersabda:
"يَكُونُ
بَعْدِي أَئِمَّةٌ لا يَهْتَدُونَ بِهُدَايَ وَلا يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِي
وَسَيَقُومُ فِيهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّيَاطِينِ فِي جِثْمَانِ
إِنْسٍ"
قَالَ حُذَيْفَةَ : قُلْتُ: كَيْفَ أصْنَعُ يَا رَسُولُ اللهِ إِنْ أَدْرَكْتُ
ذَلِكَ ؟ قَالَ: "تَسْمَعْ وَتُطِيعَ الأمِيرِ وَإِنْ ضَرَبَ ظَهْرَكَ
وَأَخَذَ مَالَكَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ"
“Setelah
pemergianku akan ada pemerintah yang tidak beramal dengan petunjukku mahupun
dengan Sunnahku, dan akan ada di kalangan mereka lelaki yang hati mereka (seperti) hati
syaitan dalam badan manusia.” Berkata Huzaifah (perawi hadis): Saya
bertanya: Apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku berdepan dengannya? Sabda
Baginda: “Engkau dengar dan taat terhadap pemerintah walaupun dia memukul
belakangmu dan mengambil hartamu. Kamu dengar dan taat” (Riwayat Muslim).
Sabda Nabi r:
"ألا مَنْ وُلِيَ عَلَيْهِ وَالٍ، فَرَآهُ يَأتِي شَيْئاً مِنْ مَعْصِيَةِ
اللهِ، فَلْيَكْرَه مَا يَأتِي مِنْ مَعْصِيَةِ اللهِ، وَلا يَنْزَعَنَّ يَداً
مِنْ طَاعَة"
“Barangsiapa
daripada kalangan kamu yang diperintah oleh pemerintah yang dilihat melakukan hal-hal
kemaksiatan, maka hendaklah dia membenci kemaksiatan itu dan jangan (pula)
dia menarik tangan ketaatannya” (Riwayat Muslim).
Dalam hadis yang pertama
di atas, Nabir jelas ditanya tentang pemerintah yang tidak
menunaikan tanggungjawab mereka terhadap rakyat. Tetapi Baginda tetap
mengarahkan supaya Umat Islam taat kepada pemerintah mereka yang zalim itu.
Baginda menyimpulkan bahawa masing-masing memikul tanggungjawab masing-masing.
Pemerintah berkewajipan untuk berlaku adil manakala rakyat perlu taat kepada
pemerintah walaupun mereka zalim. Sebagaimana pemerintah akan menanggung
akibatnya sekiranya mereka tidak melaksakan tanggungjawab mereka, begitu juga
dengan rakyat mereka akan menanggung akibatnya sekiranya mereka tidak
melaksanakan tanggunggujawab mereka untuk taat kepada pemerintah mereka
walaupun mereka zalim. Hadis ini jelas menunjukkan bahawa ketaatan tidak terhad
kepada pemerintah yang adil sahaja.
Dalam hadis yang
kedua, Nabi r jelas mewajibkan ketaatan terhadap pemerintah
walaupun mereka adalah seburuk-buruk manusia yang hati mereka seperti syaitan.
Bahkan walaupun pemerintah bertindak zalim memukul dan merampas harta rakyat,
Baginda tetap menyatakan bahawa rakyat
perlu dengar dan taat.
Oleh itu,
keadaan pemerintah yang zalim, menyeleweng, rasuah, menyalah gunakan kuasa dan
apa jua perbuatan maksiat yang lain bukan alasan yang membolehkan untuk tidak
taat kepada pemerintah. Seperti mana dalam hadis yang ketiga, walaupun Umat
Islam disuruh supaya membenci kemaksiatan yang dilakukan oleh pemerintah tetapi
dalam masa yang sama rakyat perlu terus taat kepadanya.
6. BENCI KEPADA
MAKSIAT & TAAT DALAM PERKARA MAKRUF
Kita perlu jelas
bahawa ketaatan kepada pemerintah tidak semestinya bererti kita kasih dan
sayang kepadanya sepenuhnya. Sekiranya pemerintah Islam itu adil maka kita akan
kasih kepadanya kerana keislaman dan keadilannya. Adapun sekiranya dia zalim,
walaupun kita masih kasih kepadanya atas dasar persaudaraan Islam tetapi dalam
masa yang sama kita membenci kezaliman yang dilakukannya.
Oleh itu,
ketaatan kepada pemerintah sama sekali tidak bererti kita bersetuju dan redha
dengan maksiat yang dilakukannya. Bahkan kita wajib membenci segala
bentuk maksiat yang dilakukannya kerana ia adalah sebahagian daripada tuntutan
iman. Sebagaimana sabda Nabi r, “Barangsiapa kasih
kerana Allah dan benci kerana Allah; memberi kerana Allah dan menghalang kerana
Allah; maka dia telah menyempurnakan iman” (Sahih. Abu Daud).
Maka tidak ada
percanggahan antara ketaatan kepada pemerintah dan benci terhadap maksiat yang
dilakukannya. Taat kepada pemerintah adalah dalam bentuk perbuatan anggota
lidah dan tangan manakala benci terhadap maksiat yang dilakukannya adalah dalam
hati.
Ketaatan kepada
Allah mengatasi segala-galanya dan ia perlu sentiasa didahulukan.
Tidak ada
ketaatan kepada manusia dalam perkara-perakara maksiat kepada Allah walau
sesiapa pun manusia itu termasuklah pemerintah. Sabda Nabi r:
"عَلَى المَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ والطَّاعَةُ
فِيمَا أحَبَّ وكَرِهَ ، إلا أنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيةٍ ، فَإنْ أُمِرَ بِمَعْصِيةٍ
فَلا سَمْعَ وَلا طَاعَةَ"
“Wajib atas seorang Muslim untuk mendengar dan patuh
(kepada pemerintah) dalam perkara yang disukai dan yang dibenci, kecuali jika
disuruh melakukan maksiat; sekiranya disuruh melakukan maksiat maka tidak ada
ketaataan (dalam hal kemaksiatan itu)” (Riwayat Muslim).
Maka ketaatan
kepada pemerintah hanya dalam perkara-perkara makruf (kebaikan) sahaja.
Adapun sekiranya diperintah supaya melakukan maksiat, kita tidak boleh
menurutinya. Masakan kita boleh mendahulukan ketaatan kepada manusia atas
ketaatan kita kepada Allah.
Walaupun tidak
taat kepada maksiat yang diperintahkan, hal ini tidak bererti bahawa kita sudah
tidak taat sama sekali terhadap pemerintah itu. Kita hanya tidak taat dalam
perintah maksiat, adapun ketaatan kita terhadap pemerintah itu secara umumnya
ia masih kekal dan berterusan.
7. ANTARA HUKUM
SYARAK DAN HUKUM DEMOKRASI
Ramai yang
ketika membicarakan tentang politik, mereka lebih gemar melihatnya daripada
sudut demokrasi Barat berbanding dengan Syariat Islam.
Sebagai seorang
muslim, hal ini tidak wajar berlaku. Ini kerana Islam telah mencakupi seluruh
aspek kehidupan manusia apatah lagi dalam urusan penting yang membabitkan
maslahat masyarakat Islam sejagat seperti politk negara. Firman Allah :
مَّا
فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ
﴿“Tidak Kami tinggalkan
sesuatu pun di dalam Kitab (Al-Quran) ini” (Al-An’aam, 38).
Perbuatan mendahulukan hukum demokrasi jelas bertentangan
dengan perintah Allah supaya kita sentiasa berhukum dengan hukum Syarak yang
menjadi panduan dan petunjuk hidup kita.
قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ
"Adakah kamu mahu
menukar sesuatu yang kurang baik dengan meninggalkan yang lebih baik?” (Al-Baqarah,
61).
Syariat Islam
jelas lebih baik dan lebih mulia daripada segala hukum-hakam taghut yang
ada termasuk demokrasi kafir Barat. Ia dicipta oleh golongan yang tidak beriman
dengan Allah dan Hari Akhirat, yang tidak mengenal halal dan haram dan yang
sentiasa memusuhi Umat Islam dan berusaha untuk menghancurkan Islam.
Masakan kita
mahu menukar hukum Allah Tuhan Sekelian Alam dengan hukum taghut seperti
demokrasi. Ini bukan akhlak seorang Muslim.
Dalam urusan
pemerintahan negara, Syariat Islam menuntut supaya rakyat taat kepada
pemerintah Islam mereka dalam apa jua keadaan. Hal ini menjadi suatu ijmak
(persepakatan) bahkan menjadi antara perinsip utama Ahli Sunnah Wal Jemaah yang
berbeza dengan golongan sesat seperti Khawarij dan Syiah.
Imam Al-Nawawi
menjelaskan, “Adapun
menentang (pemerintah) serta memerangi mereka, ia adalah haram menurut
ijmak (persepakatan) Umat Islam walaupun mereka (pemerintah) fasik dan zalim.
Hadis-Hadis cukup jelas dalam hal ini dan Ulama Ahli Sunnah telah ijmak
(sepakat) bahawa pemerintah tidak boleh diturunkan dengan hanya kerana
kefasikan mereka” (Syarah Sahih Muslim, Imam Al-Nawawi).
8. AMALAN-AMALAN
DEMOKRASI DALAM KONTEKS MALAYSIA
Tidak dinafikan
bahawa amalan demokrasi di Malaysia adalah suatu sistem yang telah kita warisi
daripada penjajah. Dalam masa yang sama harus kita sedar bahawa untuk menukar
sistem taghut ini ia tidak boleh dilakukan dalam sehari semalam.
Hanya mereka
yang jahil Agama dan jahil realiti dunia sekelilingnya akan beranggapan
sebegitu. Mereka tidak sabar dan terburu-buru mahu merealisasikan impian mereka
tanpa berfikir panjang dan tanpa mengira kesan buruk yang jauh lebih besar
daripada maslahat yang ingin direalisasikan. Walhal kaedah Syarak menetapkan
bahawa ‘Menghindari Mudarat Lebih Utama daripada Meraih Maslahat’.
Walaupun
demokrasi diamalkan atas dasar darurat kerana keterpaksaan berdasarkan kaedah
Syarak ‘Keadaan Terdesak (Darurat) Akan Mengharuskan yang Terlarang (Haram)’
tetapi dalam masa yang sama kaedah Syarak ‘Keadaan Darurat Ditentukan
Berdasarkan Kadar Keperluannya’ juga perlu diraikan.
Dengan erti kata
lain, keterpaksaan untuk beramal dengan demokrasi tidak bererti bahawa segala
aspek-aspek demokrasi itu turut dibenarkan. Hanya sekadar untuk memenuhi
keperluan sahaja yang diharuskan.
Maka amalan
kepartian memecah-belahkan masyarakat kepada parti-parti politik tetap haram.
Membangkang kerajaan atau pemerintah secara terang-terangan tetap dilarang. Menghasut
masyarakat supaya benci kepada pemerintah tetap tidak dibolehkan. Begitu juga
dengan menyebut keaiban, memperlekeh, menghina dan
mencaci-maki pemerintah; kesemuanya tetap haram.
Begitu juga dengan amalan-amalan demokrasi yang lain
seperti penetapan hukum halal dan haram melalui parlimen, pembubaran parlimen,
penetapan tempoh pemerintahan kerajaan, pilihanraya dan berkempen yang tidak
selari dengan Syariat Islam ia tetap batil dan tidak boleh dipakai.
Sabda Nabi r:
"فَمَا بَالُ
رِجَالٍ يَشْتَرِطُونَ شُرُوطًا لَيْسَتَ فِي كِتَابِ اللَّهِ مَا كَانَ مِنْ
شَرْطٍ لَيْسَ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَهُوَ بَاطِلٌ وَإِنْ كَانَ مِائَةَ شَرْطٍ
فَقَضَاءُ اللَّهِ أَحَقُّ وَشَرْطُ اللَّهِ أَوْثَقُ"
“Mengapa ada kaum yang meletakkan syarat-syaat
yang tidak terdapat dalam Kitab Allah? Sesungguhnya apa jua syarat yang tidak
terdapat dalam Kitab Allah maka ia adalah batil walaupun ia seratus syarat.
Ketetapan Allah lebih benar dan syarat Allah lebih sempurna” (Bukhari dan
Muslim).
9. PENDOKONG DEMOKRASI JATUH DALAM JERAT MUSUH
Sungguh malang bagi mereka menggunakan demokrasi sebagai jalan ke arah
mengislahkan Umat akibat tertipu dengan propaganda musuh kononnya demokrasi
adalah jalan ke arah kemajuan dan kemakmuran.
Masakan kemajuan dan kemakmuran bukan sahaja di dunia tetapi lebih penting
lagi di Akhirat akan dapat dicapai melalui produk orang kafir Yahudi dan
Nasrani yang ingin menghancurkan Umat Islam.
Ramai yang tertipu dengan slogan kebebasan dan keadilan demokrasi
menyebabkan mereka bertindak membantah dan membangkang kerajaan secara
terang-terangan. Usaha mereka akhirnya tidak lebih daripada membawa kepada
ketegangan, benci-menbenci, perpecahan dan huru-hara sesama saudara seIslam.
Apakah mereka menyangka bahawa kemenangan dan pertolongan Allah akan dapat
dicapai dengan tidak patuh dengan perintah Syarak supaya taat kepada pemerintah
semata-mata kerana demokrasi taghut membenarkannya?
Tidak kurang juga yang keliru tentang kewajipan taat kepada pemerintah
sehingga mereka membezakan antara pemerintah kerajaan persekutuan dan negeri.
Syarak sama sekali tidak memerintahkan supaya taat kepada dua pemerintah yang
saling bermusuhan. Ketaatan hanya kepada pemerintah yang tertinggi serta
wakilnya. Mana-mana golongan yang menentang dianggap sebagai bughat atau
Khawarij walaupun demokrasi mengiktiraf mereka sebagai pemimpin kawasan atau
negeri dalam sesebuah negara.
Akibat terikut-ikut dengan rentak demokrasi, ramai yang menyangka bahawa
sesebuah kerajaan Islam itu tidak akan lagi dianggap sebagai sah sekiranya
tempoh pemerintahannya sudah berakhir dan parlimen sudah dibubarkan. Akhirnya
pilihanraya dianggap sebagai satu jalan yang sah untuk menukar sesebuah
kerajaan Islam yang ada.
Amalan ini jelas tidak selari dengan Syarak yang tidak menetapkan sebarang
tempoh bagi sesebuah kerajaan. Amalan para Khulafa' Al-Rasyidin dan pemerintah
Islam yang datang sesudah mereka menjadi buktinya.
Jelas bahawa pilihanraya adalah satu muslihat musuh yang sangat licik
bertujuan untuk menjatuhkan sesebuah kerajaan dan menawan negara tanpa
peperangan. Tanpa disedari rakyat
dipergunakan oleh musuh untuk menghuru-harakan negara serta melantik pemimpin yang mereka suka.
وَصلَّى الله عَلى
نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم
Kajang, 23 Jumadil Awal 1434H / 04 April 2013
012-3860471
/ idrissulaiman@yahoo.com