BIDAAH HASANAH?
Abu Omar, Idris bin Sulaiman
DEFINASI BIDAAH
Menurut Bahasa
Arab:
Suatu yang
dilakukan tanpa ada contoh sebelumnya (Lisaan Al-Arab, 8/6).
Menurut Syarak:
Imam Al-Syatibi
dalam kitab beliau Al-I’tisam mendefinasikan bidaah sebagai:
"طَرِيقَة فِي الدِّينِ مُخْتَرَعَةٍ، تُضَاهِي
الشَّرْعِيَّةَ يُقْصَدُ بِالسُّلُوكِ عَلَيْهَا الْمُبَالَغَةُ فِي التَّعَبُّدِ
لِلَّهِ تعالى"
(Jalan dalam Agama yang direka-reka, bentuknya
menyerupai Syariat, dan dilakukan dengan tujuan untuk berlebih-lebihan dalam
beribadah kepada Allah Ta’ala)
Berdasarkan
kenyataan beliau ‘Jalan dalam Agama’ dalam definasi bidaah di atas, dapat
difahami bahawa bidaah itu merujuk kepada urusan dalam hal-ehwal Agama atau
ibadah dan bukan adat yang bersangkut-paut tentang hal-ehwal keduniaan.
Dikatakan ‘yang
direka-reka’ bagi merujuk kepada perkara yang diada-adakan tanpa ada contoh
daripada Syarak. Ini kerana bidaah itu di luar lingkungan ajaran Agama dan
bukan sebahagian daripada Agama.
‘Bentuknya
menyerupai Syarak’ dengar ertikata ia seolah-olah daripada ajaran Agama walhal
ia tidak. Bahkan ia bercanggah dengan Agama.
‘Dilakukan
dengan tujuan untuk berlebih-lebihan dalam beribadah kepada Allah’ - inilah
realiti di sebalik perlakuan bidaah. Bahkan inilah tujuan utamanya.
BAHAYA BIDAAH
Berkata Sufyan
Al-Thauri r.h. (wafat 161H), “Bidaah itu lebih dicintai oleh Iblis daripada
maksiat. Ini kerana orang akan bertaubat daripada maksiat tetapi tidak daripada
bidaah.” (Riwayat Al-Lalaka’i (1/132) dan Al-Baghawi dalam Syarah Al-Sunnah (1/216).
Ini kerana
pelaku bidaah melihat bahawa perbuatannya adalah baik bahkan ia akan
mendekatkan dirinya kepada Allah. Oleh itu, persoalan untuk bertaubat tidak
akan terlintas dalam hatinya. Bahkan dia berharap untuk terus teguh dalam
amalan bidaahnya. Sebagaimana dalam firman Allah, “Apakah mereka yang
diperelokkan kepadanya amal buruknya lalu dia melihatnya baik” (Fathir, ayat
8).
Berbeza dengan maksiat,
pelakunya sentiasa merasakan bahawa dirinya bersalah dan berdosa. Oleh itu,
kebarangkalian untuknya bertaubat adalah besar. Inilah titik perbezaan antara
bidaah dan maksiat walaupun secara dasarnya sekiranya kedua-dua pelaku bidaah
dan maksiat bertaubat kepada Allah, insyaAllah Allah akan mengampuni
kedua-dua mereka.
3. DAKWAAN ADANYA BIDAAH HASANAH
Di antara sebab-sebab tersebarnya bidaah di
kalangan Masyarakat Islam adalah kerana ramai daripada mereka yang menganggap
bahawa terdapat bidaah baik dalam Agama yang boleh dilakukan. Ia dinamakan
‘bidaah hasanah’.
Mereka mengakui bahawa ia adalah bidaah tetapi
dalam masa yang sama mereka mengatakan bahawa ia adalah baik berdasarkan
kepercayaan mereka bahawa bidaah itu terbahagi kepada dua: 1. Bidaah Hasanah
(baik); 2. Bidaah Dhalalah (sesat).
4. PENJELASAN BAHAWA SEMUA BIDAAH ADALAH DHOLALAH
(SESAT)
1. Daripada Jabir
bin Abdullah t bahawasanya Rasulullah r sering kali dalam khutbahnya berkata, “Selanjutnya,
sebaik-baik ucapan adalah Kitab Allah dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk
Muhammad; dan seburuk-buruk perkara adalah perkara-perkara yang baru dan semua
bidaah adalah sesat” (Muslim).
Daripada Irbadh bin Sariyah t bahawasanya Rasulullah r memberi kami peringatan sehingga membuatkan air mata kami berlinangan dan menimbulkan kegentaran di dalam hati kami. Seorang berkata: Wahai Rasulullah: Seakan-akan peringatan ini adalah yang terakhir daripadamu, apakah pesananmu buat kami? Baginda menjawab: “Aku berpesan kepada kamu agar bertakwa kepada Allah, dengar dan patuh walaupun kepada seorang hamba Habsyi, sesungguhnya sesiapa daripada kamu yang hidup lama setelah pemergianku akan menyaksikan pertelingkahan yang banyak, maka hendaklah kamu berpegang dengan Sunnahku dan Sunnah para Khalifah yang mendapat petunjuk dan bimbingan. Hendaklah kamu berpegang dengannya. Gigitlah ia dengan gigi gerahammu. Hindarilah daripada perkara-perkara yang baru kerana sesungguhnya setiap yang baru adalah bidaah dan setiap bidaah adalah sesat” (Sahih. Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud).
Berkata Ibnu
Rajab r.h., “Kenyataan Baginda r bahawa ‘Semua
bidaah adalah sesat’ adalah satu ucapan yang cukup jelas dan sempurna. Ia
merangkumi kesemuanya bahkan ia menjadi dasar yang cukup penting dalam Agama” (Jami’
Uloom Al-Hikam, hadis 28).
Berkata Syeikh Uthaimin
r.h. (wafat 1420H), “Kenyataan Baginda r ‘Semua bidaah’
mencakupi kesemuanya kerana Baginda menggunakan perkataan cakupan dan keumuman
yang paling kuat dan jelas iaitu perkataan: semua” (Al-Ibda’ Fi Kamaal
Al-Syara’, hlm. 13).
Berkata Abdullah bin
Mas’ud t, “Ikutilah Sunnah (ittiba’) dan jangan lakukan
bidaah kerana (Sunnah) sudah mencukupi; dan sesungguhnya semua bidaah adalah
sesat” (Riwayat Ibnu Battah dalam Al-Ibanah, Hadis No 175; dan Al-Lalaka’i
dalam Syarah I’tikaad Ahlu Sunnah, Hadis No. 104).
Berkata Imam Malik bin Anas t, “Barangsiapa mereka-reka
satu bidaah dalam Islam dengan menyangka bahawa ia adalah baik, sesungguhnya
dia telah mendakwa bahawa Rasulullah telah khianat dalam menyampaikan
risalahnya. Ini kerana Allah I berfirman:
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu Agama
kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam
itu menjadi Agama untuk kamu” (Al-Maa’idah, 3).
Oleh itu, apa
yang bukan sebahagian daripada Agama ketika itu (pada zaman Rasulullah r) maka ia juga tidak akan menjadi sebahagian daripada
Agama pada hari ini” (Al-I’tisaam oleh Imam Al-Syaatibi, 1/64).
SYUBHAT-SYUBHAT ADANYA BIDAAH HASANAH
Syubhat Pertama:
Sabda Nabi r:
"مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ
سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ
غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ وَمَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ
سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ
بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْء"
(Barangsiapa menunjukkan satu jalan yang baik dalam
Islam (Sunnah Hasanah) maka dia akan mendapat pahalanya dan pahala orang
yang mengerjakannya tanpa dikurangkan pahala mereka sedikit pun; dan
barangsiapa menunjukkan satu jalan yang buruk dalam Islam (Sunnah Sayyi’ah)
maka dia akan mendapat dosanya dan dosa mereka yang mengerjakannya tanpa
dikurangkan dosa mereka sedikit pun) (Riwayat Muslim).
Jawapan:
Kedua-dua ucapan ‘Barangsiapa menunjukkan satu jalan yang baik’ dan ‘Semua bidaah adalah sesat’ datang daripada orang yang sama iaitu Rasulullah r. Tidak mungkin ada percanggahan antara kedua-dua ucapan tersebut.
Baginda r tidak mengatakan ‘Barangsiapa menunjukkan satu bidaah yang baik’ (بِدْعَةً حَسَنَةً) sebaliknya Baginda mengatakan ‘Barangsiapa menunjukkan satu jalan yang baik’ (سُنَّةً حَسَنَةً). Terdapat perbezaan ketara antara kedua-dua lafaz. Sunnah menurut bahasa membawa maksud jalan yang diikuti. Adapun Bidaah, ia membawa maksud satu perkara yang baru.
‘Sunnah Hasanah’
yang dimaksudkan oleh Rasulullah r tentu sahaja
‘Sunnah’ daripada sudut bahasa dan bukan Syarak. Sunnah dalam istilah bahasa
membawa maksud ‘jalan yang diikuti’. Tafsiran
sebegini perlu kerana tidak ada dalam Syarak ‘Sunnah yang Buruk’ (Sunnah
Sayyi’ah). Sebaliknya, kesemua ‘Sunnah’ Baginda adalah baik-baik belaka di
sisi Syarak.
3. Peristiwa
disebalik mengapa Hadis ini disebutkan oleh Rasulullah r (Sabab Wurud) tidak menunjukkan adanya bidaah yang dilakukan.
Ia diriwayatkan
oleh Jarir bin Abdullah Al-Bajali t yang berkata:
Ketika waktu tengah hari kami bersama Rasulullah r lalu datang sekumpulan manusia yang (seakan-akan) telanjang. Mereka hanya
memakai selembar kain yang telah dilubangkan ditengahnya (untuk menyarung
kepala) dan membawa pedang. Kebanyakan mereka daripada Suku Mudhar bahkan
mereka semua dariapda Suku Mudhar. Wajah Baginda berubah apabila melihat
keadaan mereka yang cukup susah. Baginda lalu masuk ke rumah dan keluar semula
seraya memerintahkan Bilal supaya melaungkan azan dan iqamat. Setelah itu
Baginda berkhutbah dan membaca firman Allah, "Wahai manusia, bertakwalah
kepada Allah yang telah mencipta kamu daripada diri yang satu" sehingga ke
akhir ayat (Al-Nisaa’, ayat 1). Baginda juga membaca ayat, "Wahai manusia,
bertakwalah kepada Allah dan lihatlah apa yang telah dipersiapkan untuk hari
esok" (Al-Hasyr, ayat 18). Lalu Baginda bersabda, "Bersedekahlah
kalian daripada wang dinar, wang dirham, pakaian, segantang barli dan segantang
kurma." Baginda sehingga berkata, "walaupun dengan setengah
kurma." Maka seorang lelaki Ansar datang dengan membawa seikat kurma yang
tangannya hampir-hampir tidak mampu membawanya. Lalu orang-orang lain pun turut
serta sehingga aku melihat dua longgokan makanan dan pakaian. Wajah Rasulullah r berubaha menjadi bersinar-sinar bak berlapikkan emas.
Baginda pun bersabda, “Barangsiapa menunjukkan satu jalan yang baik dalam Islam
(Sunnah Hasanah) maka dia akan mendapat pahalanya dan pahala orang yang
mengerjakannya tanpa dikurangkan pahala mereka sedikit pun; dan barangsiapa
menunjukkan satu jalan yang buruk dalam Islam (Sunnah Sayyi’ah) maka dia
akan mendapat dosanya dan dosa mereka yang mengerjakannya tanpa dikurangkan
dosa mereka sedikit pun” (Muslim).
Berdasarkan
peristiwa di atas, dapat disimpulkan bahawa mereka yang mentafsirkan lafaz
hadis ‘barangsiapa menunjukkan satu jalan yang baik’ dengan tafsiran
‘barangsiapa menunjukkan satu bidaah yang baik’ mereka bukan sahaja telah
menyalahi Syarak bahkan mereka juga telah menyalahi sabab wurud hadis
ini.
Ini kerana jelas
dalam peristiwa ini tidak ada perbuatan bidaah yang dilakukan sebaliknya apa yang berlaku adalah Sunnah
Baginda r dihidupkan iaitu menyahut tuntutan untuk memperbanyakkan
sedekah.
Syubhat Kedua: Kenyataan
Omar Al-Khattab t:
"نِعْمَةِ البِدْعَةُ هَذِهِ"
(Ini adalah sebaik-baik bidaah) (Al-Muwatta’ oleh Imam Malik)
Jawapan:
Andainya kenyataan ini benar-benar membawa maksud adanya
Bidaah Hasanah, ia sama sekali tidak boleh digunakan untuk menyanggah kenyataan
Rasulullah r bahawasanya
“Semua bidaah adalah sesat” (Muslim).
Imam Syafie r.h. berkata, “Ulama Islam sepakat bahawa
barangsiapa sudah terjelas kepadanya Sunnah Rasulullah tidak boleh baginya
untuk meninggalkannya kerana kata-kata orang lain” (I’laam Al-Muwaqqi’in
oleh Ibnu Al-Qayyim, 2/282).
Sayyidina Omar t menuturkan kata-kata ini apabila melihat masyarakat Islam mengerjakan Solat Tarawih secara berjemaah. Solat Tarawih secara berjemaah sama sekali bukan bidaah. Ini berdasarkan kepada riwayat Aisyah t, “Bahawasanya Rasulullah r solat pada suatu malam dalam masjid dan orang-orang pun solat dibelakang Baginda. Pada hari berikutnya Baginda solat dan mereka yang hadir terus bertambah. Mereka berkumpul pada hari ketiga tetapi Rasulullah tidak keluar dari rumah Baginda. Pada hari berikutnya Baginda berkata, “Aku telah melihat apa yang kalian lakukan; dan tidaklah yang menghalangku keluar untuk solat bersama kalian melainkan kerana aku khuatir ia akan difardukan ke atas kalian.” Berkata Aishah: Peristiwa ini berlaku pada Bulan Ramadhan” (Sahih. Riwayat Abu Daud).
Maka Rasulullah r telah pun menjelaskan mengapa Baginda tidak meneruskan
Solat Tarawih secara berjemaah kerana kekhuatiran Baginda ia akan bertukar
menjadi wajib.
Maka apabila Sayyidina Omar t melihat bahawa halangan itu sudah
tiada (dengan terhentinya wahyu setelah kewafatan Rasulullah r) beliau
menghidupkan semula Solat Tarawih secara berjemaah. Maka apa yang dilakukan
oleh beliau adalah berasal daripada Sunnah Rasulullah r sendiri. Ia sama sekali bukan
bidaah.
Jelas bahawa Sayyidina Omar t memaksudkan perkataan ‘bidaah’ daripada sudut bahasa dan bukan Syarak. Bidaah daripada sudut bahasa bermaksud ‘Suatu yang dilakukan tanpa ada contoh sebelumnya’. Ini mengenangkan Solat Tarawih untuk sekian lamanya tidak dikerjakan secara berjemaah iaitu sepanjang zaman Khalifah Abu Bakar t dan di awal zaman Khalifah Omar t. Daripada sudut ini ia dilihat sebagai ‘suatu yang baru yang tidak ada contoh sebelumnya’.
Adapun daripada Syarak ia bukan bidaah kerana Rasulullah r telahpun
mengerjakannya secara berjemaah seperti mana dalam riwayat Aisyah t di atas.
Syubhat Ketiga: Athar
Abdullah bin Mas’ud t:
"مَا رَآهُ الْمُسْلِمُونَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ
حَسَنٌ"
(Apa yang
dilihat baik oleh orang Islam maka ia adalah baik di sisi Allah) (Riwayat
Imam Ahmad)
Jawapan:
Kenyataan ini tidak sabit daripada Rasulullah r. Sebaliknya ia adalah athar daripada Abdullah bin Mas’ud t. (Silsilah Al-Dha’ifah oleh Syeikh Al-Albani, Hadis no. 533, 2/17).
‘Orang Islam’ yang dimaksudkan bukan secara umumnya
sebaliknya ia adalah ‘para Sahabat’ secara khasnya. Merekalah yang dimaksudkan
berdasarkan kenyataan lengkap Abdullah bin Mas’ud t sebelum itu iaitu, “Sesungguhnya
Allah melihat kepada hati manusia dan mendapati bahawa hati Muhammad adalah
sebaik-baik hati. Maka Allah memilih Baginda dan melantik Baginda sebagai
utusanNya. Lalu Allah melihat hati-hati manusia sesudah hati Muhammad dan
mendapati bahawa hati-hati Sahabat Baginda adalah sebaik-baik hati. Maka Allah
melantik mereka sebagai pembantu Baginda yang berperang untuk menegakkan
AgamaNya. Maka apa yang dilihat baik oleh orang Islam maka ia adalah baik di
sisi Allah, dan apa yang dilihat buruk oleh mereka maka ia adalah buruk di sisi
Allah” (Riwayat Imam Ahmad).
Terdapat dalam riwayat lain tambahan, “Dan para Sahabat
telah memilih untuk melantik Abu Bakar sebagai Khalifah” (Al-Mustadrak,
3/78). Tambahan ini jelas menunjukkan bahawa ‘orang Islam yang dimaksudkan
adalah ‘para Sahabat’.
Sekiranya begitu, para Sahabat telah pun sepakat dalam
mencela semua bidaah. Tidak ada satu riwayat pun daripada mereka yang
membaikkan mana-mana bidaah.
Andaikata ‘orang Islam’ yang dimaksudkan adalah orang Islam secara umumnya, maka ia bererti ijmak dan ijmak adalah hujjah di sisi Syarak. Dalam hal ini, bagi mereka yang berhujjah dengan athar ini untuk mengatakan adanya Bidaah Hasanah: Apakah mereka boleh membawa satu contoh bidaah yang mana Umat Islam telah ijmak dalam mengatakan ia adalah baik? Tentu sahaja mustahil.
Ini kerana tidak ada mana-mana bidaah yang Umat Islam
telah ijmak dalam mengatakan ia adalah baik. Bahkan generasi-generasi awal Umat
Islam telah sepakat dalam mengatakan bahawa semua bidaah adalah sesat. Inilah
realitinya sehinggalah ke hari ini.
Bagaimana mungkin kenyataan Abdullah bin Mas’ud t ini digunakan bagi membolehkan adanya Bidaah Hasanah sedangkan beliau adalah dikalangan Sahabat yang paling lantang dalam melarang bidaah sebagai mana yang telah dinukilkan daripada beliau “Ikutilah Sunnah (ittiba’) dan jangan lakukan bidaah kerana (Sunnah) sudah mencukupi; dan sesungguhnya semua bidaah adalah sesat”.
Syubhat Keempat: Kenyataan Imam
Syafie r.h.:
"الْبِدْعَةُ بِدْعَتَانِ بِدْعَةٌ مَحْمُودَةٌ، وَبِدْعَةٌ
مَذْمُومَةٌ. فَمَا وَافَقَ السُّنَّةَ فَهُوَ مَحْمُودٌ، وَمَا خَالَفَ
السُّنَّةَ فَهُوَ مَذْمُومٌ"
(Bidaah itu dua:
Bidaah yang Dipuji dan Bidaah yang Dikeji. Apa yang menepati Sunnah adalah
dipuji. Manakala apa yang bercanggah dengan Sunnah adalah dikeji) (Hilyatul
Awliyaa', 9/113).
Jawapan:
Hakikatnya, kata-kata Imam Syafie ini jika diamati, beliau jelas memaksudkan 'Bidaah yang Dipuji' dengan bidaah menurut bahasa dan bukan menurut Syarak.
Berkata Abdullah bin
Omar t, “Semua bidaah adalah sesat walaupun manusia
menganggapnya baik” (Riwayat Ibnu Battah dalam Al-Ibanah, Hadis no. 205;
dan Al-Lalaka’i dalam Syarah I’tikaad
Ahlu Sunnah, Hadis No. 126).
Buktinya, semua bidaah dalam Syarak bercanggah dengan
Al-Quran dan Sunnah. Ia bertentangan dengan firman Allah, "Pada hari ini
Aku telah sempurnakan Agama kamu" (Al-Maa’idah, 3) dan sabda Nabi r,
"Barangsiapa melakukan suatu yang baru dalam urusan kami ini (Agama) yang
bukan daripadanya maka ia adalah tertolak" (Bukhari dan Muslim). Walhal
Imam Syafie r.h. telah pun mensyaratkan bagi 'Bidaah yang Dipuji' supaya ia
tidak menyalahi Al-Quran dan Sunnah.
Berkata Ibnu Rajab r.h., "Apa yang dimaksudkan oleh
Imam Syafie r.h. dengan 'Bidaah yang Dikeji' adalah apa yang tidak ada
asal-usulnya dalam Syarak. Ia adalah bidaah menurut istilah Syarak. Adapun
'Bidaah yang Dipuji' maka ia adalah apa yang menepati Sunnah. Dengan erti kata
lain ia mempunyai asal-usulnya dalam Sunnah. Tidaklah ia bidaah melainkan
menurut bahasa sahaja sedangkan dalam Syarak ia bukan bidaah kerana ia
bertepatan dengan Sunnah" (Jami' Al-Ulum Wa Al-Hikam, hadis no. 28).
Contoh ‘Bidaah yang Dipuji’ adalah seperti pembukuan Al-Quran,
penulisan hadis dan Solat Tarawih secara berjemaah. Daripada satu sudut, ia
boleh dinamakan sebagai bidaah tetapi menurut istilah bahasa sahaja. Adapun
dalam istilah Syarak ia bukan bidaah. Ini kerana ia mempunya asal-usulnya dalam
Sunnah.
Ringkasnya, suatu yang dikatakan bidaah itu tidak akan
lari daripada dua keadaan:
Ia bidaah daripada sudut bahasa sahaja dan bukan daripada sudut Syarak; atau
Ia sememang bidaah maka ia adalah tercela kerana ia menyalahi Syarak.
Imam Syafie r.h. terkenal dengan keteguhan beliau berpegang dengan Sunnah Nabi r serta menyanggah perkara-perkara bidaah.
Kata beliau, “Sekiranya engkau dapati dalam buku aku apa
yang menyalahi Sunnah Rasulullah r, hendaklah kamu berpegang dengan Sunnah Baginda dan
tinggalkan apa yang aku katakan” (Siyar A’laam Al-Nubalaa’ 10/34).
Kata beliau lagi, “Semua hadis Nabi adalah kata-kataku
jua walaupun engkau tidak mendengarnya daripadaku” (Siyar A’laam Al-Nubalaa’
10/34).
Syubhat Kelima: Kenyataan Al-Izz bin Abdul Salam r.h.:
"الْبِدْعَةُ فِعْلُ مَا لَمْ يُعْهَدْ فِي عَصْرِ رَسُولِ
اللَّهِ r وَهِيَ مُنْقَسِمَةٌ إلَى:
بِدْعَةٌ وَاجِبَةٌ، وَبِدْعَةٌ مُحَرَّمَةٌ، وَبِدْعَةٌ مَنْدُوبَةٌ، وَبِدْعَةٌ
مَكْرُوهَةٌ، وَبِدْعَةٌ مُبَاحَةٌ، وَالطَّرِيقُ فِي مَعْرِفَةِ ذَلِكَ أَنْ
تُعْرَضَ الْبِدْعَةُ عَلَى قَوَاعِدِ الشَّرِيعَةِ: فَإِنْ دَخَلَتْ فِي
قَوَاعِدِ الْإِيجَابِ فَهِيَ وَاجِبَةٌ، وَإِنْ دَخَلَتْ فِي قَوَاعِدِ
التَّحْرِيمِ فَهِيَ مُحَرَّمَةٌ، وَإِنْ دَخَلَتْ فِي قَوَاعِدِ الْمَنْدُوبِ
فَهِيَ مَنْدُوبَةٌ، وَإِنْ دَخَلَتْ فِي قَوَاعِدِ الْمَكْرُوهِ فَهِيَ
مَكْرُوهَةٌ، وَإِنْ دَخَلَتْ فِي قَوَاعِدِ الْمُبَاحِ فَهِيَ مُبَاحَةٌ"
(Bidaah adalah suatu yang tidak
berlaku pada zaman Rasulullah r dan ia terbahagi kepada; Bidaah Wajib, Bidaah Haram,
Bidaah Sunat, Bidaah Makruh dan Bidaah Harus. Untuk mengenal pastinya,
hendaklah ia dilihat daripada sudut kaedah-kaedah Syarak.
Sekiranya ia menepati kaedah-kaedah wajib maka ia wajib.
Sekiranya ia menepati kaedah-kaedah haram maka ia haram. Sekiranya ia menepati
kaedah-kaedah sunat maka ia sunat. Dan sekiranya ia menepati kaedah-kaedah
harus maka ia harus) (Qawaa’id Al-Ahkaam oleh Imam Al-Iz bin Abdul Salam,
2/204).
Jawapan:
Sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini, hadis Rasulullah r tidak wajar disanggah dengan kata-kata sesiapa pun daripada kalangan manusia. Tidak kira sesiapa pun jua.
Sebagaimana yang telah dinyatakan sebelum ini, hadis Rasulullah r tidak wajar disanggah dengan kata-kata sesiapa pun daripada kalangan manusia. Tidak kira sesiapa pun jua.
Berkata Imam Syatibi r.h., “Ini adalah suatu pembahagian yang direka-reka. Ia tidak bersandarkan kepada dalil Syarak. Bahkan ia mengandungi percanggahan. Ini kerana hakikat bidaah itu tidak didokong oleh dalil Syarak sama ada daripada sudut nas mahupun kaedah. Kalau sekiranya dalil menunjukkan suatu itu wajib, sunat atau harus, ia tidak akan dianggap bidaah. Sebaliknya ia akan dianggap sebagai sebahagian daripada amalan yang dituntut atau diberi pilihan. Maka untuk menyatakan bahawa sesuatu itu adalah bidaah tetapi dalam masa yang sama dalil Syarak menunjukkan bahawa ia adalah wajib, sunat atau harus, jelas kenyataan sebegini akan membawa kepada percanggahan” (Al-I’tisaam, 1/246).
Bidaah yang dimaksudkan oleh Al-Izz bin Abdul Salam r.h. adalah bidaah daripada sudut bahasa dan bukan Syarak. Ini berdasarkan kepada contoh yang beliau berikan.
Bagi Bidaah Wajib; beliau memberi contoh kewajipan
mempelajari Ilmu Nahu demi memahami kata-kata Allah dan RasulNya. Walhal Ilmu
Nahu hanya boleh dianggap sebagai bidaah daripada sudut bahasa sahaja dan bukan
Syarak.
Bidaah Sunat; beliau memberi contoh membina bangunan
sekolah. Jelas hal ini bukan bidaah daripada sudut Syarak.
Bidaah Harus; beliau memberi contoh berlebih-lebihan
dalam perkara yang harus sedangkan hal ini bukan bidaah dalam Syarak.
Sebaliknya, sekiranya ia sudah sampai ke tahap membazir ia akan menjadi haram
dan termasuk dalam kategori maksiat dan bukan bidaah. Perlu dibezakan antara
bidaah dan maksiat agar tidak berlaku kekeliruan.
وَصلَّى الله عَلى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم
Kajang,
24.12.1433H / 09.11.2012
Idrissulaiman@yahoo.com
/ 012-3860471