KEBURUKAN-KEBURUKAN
DEMOKRASI
Abu Omar, Idris bin Sulaiman
Keburukan
Pertama: Demokrasi Adalah Taghut
Demokrasi direka
cipta oleh manusia manakala Syariat Islam adalah wahyu Al-Quran dan Hadis. Manusia disuruh
supaya tunduk dan patuh kepada hukum Allah dan meninggalkan segala hukum-hakam
manusia. Bagi mereka yang menerima demokrasi, mereka telah tunduk kepada hukum taghut
(syariat selain Islam) sedangkan Allah I berfirman:
﴿أَلَمْ تَرَ
إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا
أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ
أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ﴾
“Tidakkah engkau (wahai Muhammad) melihat mereka yang
mendakwa beriman dengan apa yang telah diturunkan kepada engkau dan kepada
mereka yang sebelum engkau, mereka mahu berhukum dengan taghut sedangkan
mereka telah diperintahkan supaya kufur terhadapnya (menolaknya)”
(Al-Nisaa’, 60).
Keburukan Kedua:
Mentuhankan Majoriti
Seperti mana
dalam parlimen, calon yang bertanding dalam pilihanraya akan dianggap menang
dan terpilih berdasarkan kepada jumlah undi majoriti yang diperolehi.
Dengan erti kata
lain, jumlah undi majoriti akan menjadi penentu sama ada sesebuah rang
undang-undang atau calon pilihanraya itu diterima atau ditolak.
Kaedah ini
bertentangan sama sekali dengan Syarak. Dalam Islam, seseorang itu hanya
dianggap layak untuk menjadi pemimpin sekiranya dia memenuhi syarat-syarat yang
ditetapkan Syarak. Sama ada dia disokong majoriti atau tidak bukan kayu
ukurnya. Begitu juga dalam menetapkan mana-mana undang-undang. Ia perlu
dikembalikan kepada Syarak dan bukan undi majoriti.
Keburukan
Ketiga: Menzahirkan seolah-olah Syariat Islam Tidak Sempurna
Perbuatan mereka
yang mengamalkan demokrasi secara sedar atau tidak menamapakkan seolah-seolah
Syariat Islam belum sempurna.
Kerana apa yang
pasti kaedah demokrasi dan pilihanraya yang diadakan bukan daripada Islam.
Tetapi mereka yang menerima demokrasi dan mengajak orang lain untuk turut serta
menerimanya, mereka ini seolah-olah beranggapan bahawa masih ada lagi
perkara-perkara baik yang tidak diajar oleh Islam.
Sungguh apa yang diajar
Agama sudah mencukupi. Ia juga mencakupi semua urusan dunia yang perlu
diketahui oleh seseorang muslim bagi menjamin kejayaannya di Akhirat kelak.
Sebagaimana
firman Allah I:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي
وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
“Pada hari ini
Aku telah sempurnakan bagi kamu Agama kamu, Aku telah cukupkan nikmatKu
kepadamu, dan Aku telah meredai Islam itu menjadi Agama untuk kamu” (Al-Maa’idah,
ayat 3).
Keburukan
Keempat: Mengambil Mudah Prinsip Wala’ dan Bara’
Keimanan yang
ada pada seorang muslim sepatutnya menjurusnya kepada menyokong dan membantu
apa yang diredai Allah (Wala’) serta menolak dan berlepas diri daripada
apa yang dimurkai Allah (Bara’).
Hal ini
berlainan dalam demokrasi. Maslahat individu atau parti mendahului
segala-galanya. Apa yang dilihat baik untuk diri atau parti akan didahulukan
walaupun dengan menggadaikan Agama. Manakala apa yang tidak baik untuk diri
atau parti akan ditolak dan diperangi walaupun ia sebahagian daripada Agama wal
i’yazubilah.
Keburukan
Kelima: Tunduk Kepada Perlembagaan Sekular
Sungguh
menghairankan. Sudah diketahui umum bahawa tidak ada mana-mana parti Islam yang
menyertai politik demokrasi kafir Barat melainkan mereka perlu terlebih dahulu
bersetuju dengan semua undang-undang dan syarat-syarat yang diletakkan
termasuklah terma-terma demokrasi yang bercanggah dengan Islam.
Islam apakah
yang mereka ingin bawa kalau sekiranya di awal-awal lagi mereka sudah menerima
terma-terma yang bertentangan dengan Syarak?
Islam apakah
yang kita dapat harapkan daripada mereka kalau mereka sendiri sudah bersetuju
untuk tunduk dan patuh kepada sistem kufur ini?
Apa yang lebih
menghairankan, walaupun menerima sistem demokrasi sekular ini, mereka dalam
masa yang sama melaung-laungkan penolakan mereka terhadap pemerintah kerana
mengamalkan sekular.
Keburukan
Keenam: Mengelirukan Umat Islam
Mereka yang
melaungkan Islam serta melaungkan mahu berhukum dengan Syariat Islam tetapi
dalam masa yang sama menyertai demokrasi sekular Barat jelas bukan sahaja
berdusta kepada diri mereka tetapi juga masyarakat awam Umat Islam.
Akibatnya ramai
yang tertipu dengan laungan-laungan mereka ini. Walhal, mereka ini jelas telah
mempergunakan Agama untuk kepentingan diri dan parti semata-mata. Apa yang
mereka lakukan tidak memberi manfaat sedikit pun kepada Agama. Masakan mereka
dapat menegakkan Agama Islam dalam keadaan mereka berdiri di atas sistem taghut
yang direka cipta oleh musuh-musuh Islam yang ingin mengahancurkan Islam.
Yang menerima
nasib malangnya adalah masyarakat awam yang ikhlas mahukan Islam tetapi
terpedaya dengan slogan-slogan parti Islam ini yang kononnya memperjuangkan
Islam.
Keburukan
Ketujuh: Menampakkan Seolah-olah Demokrasi Itu Islam
Ada yang
berterus-terang mengatakan bahawa demokrasi itu selari dengan Islam dan kalau
bukan semuanya, paling tidak sebahagiannya.
Kenyataan
sebegini sebenarnya sudah cukup untuk menunjukkan kejahilan mereka tentang
Islam. Bagi mereka apa sahaja yang dilihat baik menurut akal fikiran mereka
tentu ia daripada Islam.
Sama sekali tidak. Islam
itu bukan apa yang dinilai baik oleh akal.
Sebaliknya Islam adalah apa yang terkandung dalam Al-Quran dan Sunnah.
Selain daripada itu, ia bukan Islam dan sama sekali bukan baik. Kalau benar ia
baik pasti ia telah diajar oleh Agama.
Bukti demokrasi tidak
diajar dalam Agama sepatutnya sudah cukup untuk menunjukkan bahawa ia tidak
baik. Apatah lagi kalau keburukan-keburukannya sudah jelas. Apakah ia masih
boleh dianggap sebagai sebahagian daripada Islam?
Keburukan
Kelapan: Demokrasi hanya Memberi Manfaat Kepada Orang Kafir
Masakan produk
demokrasi yang datang daripada orang kafir Barat bertujuan untuk memberi
kebaikan dan kekuatan kepada Umat Islam.
Kita katakan
sekiranya ia memberi manfaat, pasti ia telah diajar oleh Agama. Lebih-lebih
lagi apabila ia membabitkan urusan yang begitu besar dan penting seperti
mentadbir negara dan mengurus hal-ehwal Agama dan Umat Islam.
Apakah kita
sudah lupa ketentuan serta penjelasan Allah dalam firmanNya:
﴿وَلَنْ
تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ﴾
“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani sama sekali tidak
akan reda kepada kamu melainkan setelah kamu mengikut Agama mereka” (Al-Baqarah,
120).
Betapa mudahnya
kita tertipu dengan slogan yang dilaungkan oleh orang kafir Barat apabila kita
meninggalkan petunjuk Al-Quran dan Sunnah.
Keburukan
Kesembilan: Menyelisihi Cara Nabi r Berdakwah
Kalau ada yang
mendakwa bahawa demokrasi adalah sebahagian daripada tuntutan politik zaman
sekarang, kita katakan: ya, benar. Demokrasi sememangnya menjadi sebahagian
daripada politik sekular Barat. Tetapi apa yang pasti ia bukan sebahagian
daripada politik Islam yang diajar oleh Rasulullah r.
Baginda r sepanjang 13 tahun berada di Mekah, walaupun dalam
keadaan yang lemah dan tertekan Baginda tidak sedikit pun menggadaikan prinsip
Agama dan tunduk kepada sistem kafir masyarakat Jahiliah Arab. Sebaliknya
Baginda terus teguh menjaga kemuliaan Agama serta bersabar berdepan dengan
cabaran dan rintangan yang datang.
Bagaimana kita
mahu mengharapkan kemenangan sekiranya prinsip-prinsip Agama kita gadaikan?
Walhal Allah I berfirman:
﴿يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ﴾
“Wahai orang yang beriman,
sekiranya kamu membela Agama Allah nescaya Allah akan membela kamu” (Muhammad,
7).
Tidak hairanlah mengapa Umat Islam terus dihina dan
ditindas oleh orang kafir. Masakan tidak, kerana Umat Islam telah menggadaikan
Agama mereka dan menerima sistem taghut orang kafir.
Keburukan
Kesepuluh: Pilihanraya Demokrasi Adalah Batil
Pilihanraya
demokrasi sama sekali tidak sama dengan sistem pemilihan Syura Islam. Berbeza
dengan pilihanraya demokrasi, anggota Syura yang bertanggungjawab melantik
pemerintah hanya boleh dianggotai oleh orang-orang soleh yang mempunyai ilmu
dan ketokohan dalam bidang masing-masing.
Sama sekali ia
tidak akan disertai oleh masyarakat awam
yang jahil apatah lagi yang kafir mahupun pelaku-pelaku maksiat dan bidaah. Hal
ini hanya berlaku dalam pilihanraya atau parlimen yang berdiri di atas sistem taghut
demokrasi.
Keburukan ke-11:
Memecah-belahkan Kesatuan Umat Islam
Tidak ada demokrasi tanpa kepartian
dan tidak ada demokrasi tanpa kerajaan dan pembangkang. Hal ini jelas
bercanggah dengan tuntutan Syarak supaya Umat Islam mengekalkan kesatuan
mereka.
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا
تَفَرَّقُوا
“Dan berpegang teguhlah kamu
sekalian kepada tali Allah (Agama Islam), dan jangan kamu berpecah” (
Al-Imraan, 103).
Bagaimana perkara yang sebegini
jelas boleh dipandang mudah oleh parti-parti yang mengajak kepada Islam. Ini
menunjukkan bahawa mereka tidak ikhlas memperjuangkan Islam. Kalau bukan kerana
kejahilan ia adalah kerana sifat taksub yang telah menguasai mereka.
Keburukan ke-12:
Meruntuhkan Semangat Persaudaraan Islam
Apabila sifat taksub kepada parti sudah menguasai diri,
tentu sahaja semangat persaudara Islam sudah tidak lagi diambil kira.
Sebaliknya apa yang penting adalah parti. Saudara seIslam yang tidak bersetuju
dengan parti akan dimusuhi dan dianggap sebagai lawan. Akhirnya hanya kerana
politik kepartian, hak-hak persaudaraan Islam seperti memberi/menjawab salam,
melawat orang yang sakit, mengikuti jenazah dan menghadiri undangan dinafikan.
Bahkan sehingga tidak mahu solat bersama, bercerai suami isteri dan tidak
mengaku anak semata-mata kerana kepartian.
Jelas bahawa musuh Islam telah
berjaya dalam matlamat mereka melemahkan Umat Islam serta mengucar-kacirkan
mereka.
Keburukan ke-13: Melawan Pemerintah
Akibat kejahilan dan terpedaya
dengan dakyah demokrasi, ramai Umat Islam tidak mengetahui bahawa Syarak
mewajibkan supaya rakyat taat kepada
pemerintah Islam mereka walaupun pemerintah itu zalim dan melakukan maksiat.
Perkara ini jelas dinyatakan dalam
sebuah hadis di mana Salamah
bin Yazid Al-Ju’fi t bertanya kepada Rasulullah r dan berkata: Wahai Nabi Allah, bagaimana sekiranya
kami diperintah oleh pemerintah yang meminta hak mereka tetapi tidak memberi
hak kami. Apa yang patut kami lakukan? Baginda berpaling daripadanya. Dia
bertanya lagi, lalu Rasulullah r bersabda, “Hendaklah kamu dengar dan patuh,
mereka akan memikul tanggungjawab mereka dan kamu akan memikul tanggungjawab
kamu” (Riwayat
Muslim).
Dalam hadis lain Baginda rbersabda:
“Setelah pemergianku
akan ada pemerintah yang tidak beramal dengan petunjukku mahupun dengan
Sunnahku, dan akan ada di kalangan mereka lelaki yang hati mereka (seperti)
hati syaitan dalam badan manusia.” Berkata Huzaifaht (perawi hadis): Saya bertanya: Apa yang perlu aku lakukan sekiranya aku
berdepan dengannya? Sabda Baginda: “Engkau dengar dan patuh terhadap pemerintah
walaupun dia memukul belakangmu dan mengambil hartamu. Kamu dengar dan
patuh” (Riwayat Muslim).
Keburukan ke-14:
Menurunkan Pemerintah Setelah Tamat Tempoh yang ditetapkan
Ini semua hasil
daripada doktrinasi demokrasi yang menyatakan bahawa pemerintah sesebuah negara
hanya layak untuk memerintah untuk tempoh 4-5 tahun sahaja. Setelah tamat
tempoh itu, pemerintah tidak lagi dianggap sah dan pilihanraya perlu diadakan.
Alasan mereka, tempoh pemerintahan perlu dihadkan bagi menghalang pemerintah
menyeleweng kuasa dan menjadi kuku besi.
Dukacitanya,
segelintir agamawan turut menjaja doktrin ini tanpa melihat sama ada ia selari
dengan Syarak atau tidak.
Apa yang pasti, Syarak
apabila menyatakan tentang kewajipan taat dan patuh kepada pemerintah ia tidak
pula menetapkan tempoh yang tertentu buat ketaatan itu. Sebaliknya, selagi
pemerintah memegang tampuk kuasa mereka perlu ditaati dalam perkara makruf.
Adapun dalam perkara mungkar tidak kerana “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam
hal kemaksiatan terhadap Allah” (Sahih, Imam Ahmad).
Amalan para
Khulafaa’ Al-Rasyidin t dan para khalifah Islam
yang datang selepas mereka bertentangan dengan penetapan ini. Ini kerana
sejarah Islam telah menunjukkan bahawa para khalifah Islam telah memerintah
tanpa sebarang tempoh masa bahkan majoriti mereka telah memerintah sampai ke
akhir hayat mereka. Ini jelas menunjukkan ijmak persepakatan Umat Islam dalam
hal ini.
Keburukan ke-15: Wang
dibazirkan untuk Perkara-Perkara yang Tidak Syarie
Perkara ini dapat
dilihat ketika pilihanraya dijalankan di mana wang jutaan ringgit dikeluarkan
untuknya di samping untuk tujuan berkempen, tampal poster, mengedar
risalah-risalah politik dan seumpamanya.
Sangat menghairankan,
ketika pembangkang menuduh kerajaan melakukan pembaziran serta penyelewengan
dana, tidak ada pula kedengaran suara-suara ini ketika pilihanraya. Walhal,
wang jutaan ringgit ini tentu sahaja lebih bermanfaat digunakan bagi membantu
orang-orang susah, membina kemudahan-kemudahan awam dan seumpamanya daripada
bertelagah berebut kuasa dan jawatan.
Keburukan ke-16:
Pemerintah / Calon Pilihanraya Berusaha untuk Mendapat Restu Pengundi
Keredaan Allah I tidak lagi menjadi keutamaan sebaliknya restu pengundi
itulah yang dicari. Akhirnya apa jua yang dilihat dapat menarik undi akan
dilakukan walaupun ia bertentangan dengan Agama.
Kecenderungan ini turut
dapat dilihat pada parti-parti Islam yang turut serta dalam demokrasi.
Banyaklah aspek-aspek Agama digadaikan atau paling tidak disenyapkan kononnya
atas alasan maslahat. Maslahat apakah yang dimaksudkan kalau Agama sudah
digadaikan? Kejayaan bagaimana yang diharapkan kalau kemurkaan Allah telah
diundang? Sedangkan Allah I berfirman:
﴿يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ﴾
“Wahai orang yang beriman,
sekiranya kamu membela Agama Allah nescaya Allah akan membela kamu” (Muhammad,
7).
Keburukan ke-17: Masa
disia-siakan untuk Politik, Berkempen dan seumpamanya
Seolah-olah ia menjadi matlamat
hidup. Bermusuhan sesama saudara seIslam, mencari keaiban dan kelemahan lawan,
memburuk-burukkan serta membuka aib, mengangkat dan memuji diri,
menunjuk-nunjuk kebaikan-kebaikan yang dilakukan bahkan sehingga solat pun
dilakukan di khalayak ramai agar dilihat alim dan soleh. Sungguh keji perilaku
seperti ini.
Keburukan ke-18: Akidah Islam Tidak
Dititik Beratkan
Dalam demokrasi, kekuatan sesebuah parti dilihat pada
jumlah anggota yang ada atau jumlah undi yang dapat diperolehi. Oleh itu,
kuantiti sentiasa menjadi keutamaan dan bukan kualiti. Apa jua latarbelakang
ahli yang menyertai parti tidak penting. Apa yang penting adalah untuk mereka
menyokong parti. Selain daripada itu tidak penting walaupun ia membabitkan
aspek yang paling utama dalam Agama iaitu Akidah.
Maka tidak hairanlah kalau sesebuah
parti itu walaupun ia mendakwa Islam tetapi ramai ahlinya mengamalkan
fahaman-fahaman yang bertentangan dengan Islam.
Bahkan seorang pemimpin parti Islam
tanahair pernah berterus-terang mengatakan bahawa partinya tidak ada masalah
untuk menerima orang-orang seperti Syiah dan Khawarij. Islam apakah yang mereka
bawa? Syariat Islam bagaimana yang ingin ditegakkan kalau sekiranya perkara
penting seperti Akidah pun mereka sanggup kompromi.
Apakah dengan cara ini kita akan dapat
menegakkan sebuah negara Islam yang benar? Apakah dengan kita menggadaikan
Akidah kita akan dapat memartabatkan hukum-hakam Syarak dalam negara? Jelas
bahawa golongan seperti ini menggunakan Agama untuk sampai ke tampuk kuasa
semata-mata.
Jangan terkejut kalau mereka berjaya
memerintah, tidak akan ada apa-apa perubahan yang ketara ke arah Islam yang
akan dapat dilihat. Ketika itu macam-macam alasan akan diberikan. Kononnya atas
alasan maslahat dakwah, perkara lain yang lebih penting perlu didahulukan, masa
tidak sesuai atau disalahkan sahaja pihak lain kerana menghalang dan
sebagainya. Walhal hakikatnya, mereka tidak lebih daripada mahu menjaga peti
undi agar sokongan kepada parti tidak berkurang.
Keburukan ke-19: Menabur Janji-Janji Palsu
Mana-mana parti yang menyertai
demokrasi perlu sentiasa mencari sokongan daripada rakyat tidak kira dengan apa
jua cara. Oleh kerana demokrasi berdiri di atas kebatilan tanpa mengira soal
halal haram, akhirnya kebanyakan parti-parti politik cenderung untuk
menggunakan kaedah orang kafir Yahudi yang menyatakan bahawa ‘Matlamat
Menghalalkan Cara’.
Maka matlamatnya adalah untuk meraih
sokongan pengundi. Apa jua cara yang dapat digunakan untuk merealisasikan
matlamat ini akan dilakukan termasuklah dengan menaburkan janji-janji palsu
yang mereka tahu adalah mustahil untuk dikotakan.
Dukacitanya parti-parti Islam turut
terpalit dengan sifat ini. Bagi meraih sokongan masyarakat Islam mereka
menjanjikan kononya akan menegakkan Syariat Islam serta hukum-hakam Islam
seperti hudud dan seumpamanya.
Apa yang pasti, bak kata pepatah
Arab, ‘Orang yang tidak memiliki tidak akan mampu memberi’. Orang Islam
sewajarnya tidak mudah tertipu dan terpedaya dengan janji-janji manis seperti
ini. Mereka sepatutnya melihat lebih jauh daripada itu dan mengkaji sejauh manakah parti-parti ini mampu untuk
menunaikan apa yang mereka janjikan.
Sebagai contohnya, mereka berjanji untuk menegakkan
Syariat Islam dan hukum-hakam Islam. Hal ini tentu menggembirakan setiap
seorang muslim. Tetapi bagaimana mungkin mereka akan dapat menunaikan janji ini
kalau sekiranya majoriti barisan kepimpinan parti mereka tidak terdiri daripada
golongan ulama.
Bahkan agamawan yang bersama mereka
tidak lebih daripada orang-orang politik yang berjubah dan berserban atau
golongan agama populist yang kuliah-kuliah mereka lebih kepada gelak-ketawa
kalau bukan mencaci maki lawan politik mereka. Adapun ilmu Agama yang sebenar
yang berteraskan Al-Quran dan Hadis hampir tidak diajar di kalangan mereka.
Sehingga bilakah kita mahu terus tertipu? Wallahul musta’an.
Keburukan ke-20: Memberi Pujian
kepada Demokrasi
Sungguh malang apabila bukan sahaja
golongan liberal dan sekular memuji demokrasi
bahkan terdapat segelintir agamawan turut menjaja kelebihan dan kebaikan
yang kononnya ada pada sistem taghut ini.
Apabila hukum Syarak ditegakkan
kepada mereka, mereka dengan mudah mengetepikannya dengan syubhat-syubhat yang
ada pada demokrasi.
Maka dikatakan kepada mereka:
﴿أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ
خَيْرٌ﴾
“Apakah kamu mahu memilih yang
kurang baik dengan meninggalkan yang lebih baik?” (Al-Baqarah, 61).
Bukankah kita diperintahkan supaya
meninggalkan hukum-hakam jahiliah dan sentiasa berhukum dengan hukum Syarak
dalam sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besarnya? Kita juga mengatakan
kepada mereka:
﴿أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ
اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾
“Apakah hukum Jahiliah yang mereka
inginkan? Dan siapakah yang lebih baik hukumnya daripada Allah bagi mereka yang
berkeyakinan?” (Al-Maa’idah, 50).
Kesimpulan
Apa yang disenaraikan di sini hanya
sebahagian sahaja daripada keburukan-keburukan demokrasi. Ia sebagai peringatan
kepada Umat Islam, khususnya buat mereka yang cintakan Agama dan mahu melihat
Syariat Islam dimartabatkan bahawasanya kebatilan demokrasi tidak mungkin akan
dapat dijadikan sebagai alat atau cara untuk
memperkasakan Syariat Allah.
Dalam kita berusaha ke arah kejayaan
Islam, seperti mana niat kita perlu diperbetulkan dengan kita ikhlas dan
mengharapkan keredaan Allah, cara yang digunakan juga perlu betul. Hendaklah
dipastikan bahawa cara kita juga benar dan selari dengan cara Rasulullah r. Ini kerana
Baginda menjadi contoh teladan buat kita. Seperti mana yang Baginda r lakukan
sepanjang berada di Mekah, dakwah kita perlu fokus ke arah memantapkan akidah
serta tauhid khususnya dalam mengesakan Allah dalam ibadah di samping menjauhi
segala bentuk syirik dan kufur. Hanya apabila asas Akidah kita benar dan utuh
barulah aspek-aspek Agama yang lain akan dapat diterapkan. Akhirnya, dengan
izin Allah barulah kita akan dapat merealisasikan kejayaan buat Syariat Islam.
وَصلَّى الله عَلى
نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّم
Kajang, 30 April 2013
Idrissulaiman@yahoo.com, 012-3860471